Pron jäsenistä 98 prosenttia vastustaa hallituksen työelämäheikennyksiä – 85 prosenttia on valmiina vastatoimiin

Bannerikuva
Ammattiliitto Pro toteutti jäsenilleen 10.–17.1.2024 kyselyn selvittääkseen jäsenistön näkemyksiä Petteri Orpon hallituksen suunnittelemiin työelämäheikennyksiin ja valmiuksia vastatoimiin näitä heikennyksiä vastaan.

Orpon hallituksen suunnittelemat leikkaukset ja heikennykset eivät maistu Pron jäsenille. Yli kymmenestätuhannesta vastaajasta 98 prosenttia vastustaa jotakin tai joitakin Orpon hallituksen kaavailemia sosiaaliturvan heikennyksiä, 92 prosenttia työehtojen kurjistamista, 89 prosenttia neuvottelutoiminnan ja paikallisen sopimisen muutoksia ja 85 prosenttia työtaisteluoikeuksien heikentämistä.

Pron jäsenet vastustavat hallituksen kaavailemia työelämämuutoksia

Kuva: Pron jäsenet vastustavat hallituksen kaavailemia työelämämuutoksia

Sosiaaliturvan heikentämisessä Pron jäsenet vastustavat eniten aikuiskoulutustuen lakkauttamista (88 %), yli 55-vuotiaiden työttömyysturvan poikkeussäännösten poistamista (83 %) ja ansiosidonnaisen päivärahan leikkauksia (83 %).

Työehtojen kurjistamisessa vastustusta kerää etenkin ensimmäisen sairauspoissaolopäivän palkattomuus (84 %), lomautusvaroitusajan lyhentäminen (78 %) ja irtisanomisen helpottaminen (75 %).

Neuvottelutoiminnan muutoksista vastustusta saa erityisesti paikallisen sopimisen salliminen myös työnantajaliittoon kuulumattomille yrityksille, jolloin liitolla ei ole välttämättä mahdollisuutta valvoa näiden työnantajien solmimien sopimusten lainmukaisuutta (80 %).

Työtaisteluoikeuksien heikentämisessä vastustettiin eniten työntekijälle lankeavaa 200 euron henkilökohtaista seuraamusmaksua laittomaan työtaisteluun osallistumisesta (77 %) ja tukilakkojen rajaamista (77 %).

Hieman eri asiat koskettavat eri sukupuolta ja ikää olevia vastaajia

Naiset vastustivat kaikkia työelämäheikennyksiä miehiä enemmän. Naiset haluavat erityisesti estää aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaajärjestelmän lopettamisen sekä ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaukset ja ensimmäisen sairauspoissaolopäivän palkattomuuden.

Alle 30-vuotiaat sekä yli 60-vuotiaat vastustivat työehtojen heikennyksiä muita ikäryhmiä enemmän. Vanhimmat vastaajat haluavat estää erityisesti irtisanomisen helpottamista ja nuorimmat vastaajat määräaikaisten työsopimusten tekemisen helpottamista.

Sosiaaliturvan heikennykset koskettivat yli 50-vuotiaita muita ikäryhmiä enemmän, erityisesti ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tehtävät leikkaukset ja yli 55-vuotiaiden työttömyysturvan poikkeussäännösten poistaminen.

Neuvottelutoimintaa ja paikallista sopimista koskevia muutoksia vastustettiin sitä enemmän, mitä iäkkäämpi vastaaja oli. Työtaisteluoikeuksien heikentämistä vastustettiin kaikissa ikäryhmissä yhtäläisesti.

Hallituksen suunnittelemien muutosten vastatoimiin osallistuminen

Kyselyssä kysyttiin Pron jäsenten valmiutta erilaisiin vastatoimiin, joita olivat Pron viestien jakaminen sosiaalisessa mediassa sekä osallistuminen mielenilmauksiin, ulosmarsseihin tai eri kestoisiin lakkoihin.

Vastaajista 85 prosenttia on tällä hetkellä valmis ottamaan osaa johonkin vastatoimista.

Naiset ovat miehiä valmiimpia osallistumaan myös erilaisiin vastatoimiin. Erityisesti osallistumisessa sosiaalisen median kautta naisten valmius ylittää selvästi miesten vastaavan. Sen sijaan miehet ovat selvästi naisia valmiimpia osallistumaan pitkiin, yli kaksi päivää kestäviin lakkoihin.

Kyselyn aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella 10.–17.1.2024. Kyselyyn vastasi 10 075 työvoimaan kuuluvaa jäsentä. Vastaajista miehiä oli 40 prosenttia ja naisia 60 prosenttia.