Hyppää pääsisältöön

STTK: Paikallinen sopiminen ei ole työllisyyttä lisäävä ihmelääke

Työehtosopimusneuvottelut ovat meneillään
Teollisuuden Palkansaajien tilaaman selvityksen mukaan paikalliseen sopimiseen liittyy useita myyttejä. Toisin kuin julkisuudessa esitetään, paikallinen sopiminen ei edistä työllisyyttä tai tuottavuutta, vaan lisää lähinnä työnantajien saneluvaltaa.

STTK: Paikallinen sopiminen ei ole työllisyyttä lisäävä ihmelääke

Julkaistu 22.02.2021 klo 11:22
Kirjoittanut
Pro Uutiset | STTK

− Väitteet paikallisen sopimisen työllisyyttä vahvistavasta vaikutuksesta eivät näytä pitävän paikkaansa. Myös OECD:n tutkimuksen mukaan hajautettu työmarkkinajärjestelmä on yhteydessä pikemminkin matalampaan työllisyyteen ja korkeampaan työttömyyteen. Parhaan työllisyyden tuottaa ennen kaikkea koordinoitu työmarkkinajärjestelmä, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.

Paikallisen sopimisen lähtökohta on jo määritelmänkin mukaan tarkoitus viedä työmarkkinamallia kohti hajautetumpaa ja heikommin koordinoitua sopimista.

− Paikallista sopimista on syytä kehittää työ- ja virkaehtosopimusten puitteissa. Työllisyyden ihmelääkkeeksi siitä ei ole, Lainà linjaa.

STTK suhtautuu myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelman mukaisesti eli työ- ja virkaehtosopimusten kautta. Paikallisen sopimisen lisäämiseksi on vastapainoksi huolehdittava luottamusmiesten asemasta sopijapuolena.

Työsuhteessa työntekijä sitoutuu tekemään työtä työnantajan johdon ja valvonnan alaisena. Jos paikallinen sopiminen lisääntyy ilman, että vahvistetaan työntekijäpuolen edellytyksiä toimia tasavertaisena sopijaosapuolena, työntekijöiden suojan tarve ei vähene vaan pikemminkin kasvaa.

− Paikallinen sopiminen ei voi tarkoittaa työntekijöiden näkökulmasta heikennyksiä ja työnantajan työnjohto-oikeuden vahvistamista, Lainà kiteyttää.

Lue analyysi TP:n sivuilta: Irti keskitetystä, kohti paikallista. Neljä myyttiä paikallisesta sopimisesta

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Kuva: Shutterstock
Julkaistu 14.04.2021
Työ on tärkeää sekä nuorille että keski-ikäisille. Molemmat ikäryhmät kokevat kuitenkin, ettei työelämässä hyödynnetä riittävästi sukupolvien vahvuuksia, eivätkä nuoret ja keski-ikäiset ymmärrä tarpeeksi toisiaan.
Jorma Malinen mielenilmaisussa aktiivimallia vastaan.
Julkaistu 26.03.2021

– Ammattiliitto Pron vaatimus tulevalla neuvottelukierroksella on valtakunnallinen työehtosopimus sekä teknologiateollisuuteen että suunnittelu- ja konsulttialalle. Muistutamme, että työrauhan voi saavuttaa vain työehtosopimuksen kautta, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.
Julkaistu 25.03.2021
Teknologiateollisuuden päätöksen kaikkia vaikutuksia on mahdoton arvioida ja vasta tulevissa neuvottelupöydissä nähdään, miten ja mistä asioista sovitaan – tai ei sovita.
─ Oma arvioni on, että neuvottelutoiminta muuttuu silppuiseksi ja työrauhahäiriöt lisääntyvät, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola ennustaa.