Turvallinen työpäivä kotona ja mökillä

Tanja Luukkasen blogi
​​​​​​​Tänään vietetään kansallista tapaturmapäivää, jonka aiheena ovat kotona ja mökillä tapahtuvat tapaturmat. Mutta kuka korvaa etätyötapaturman?

Turvallinen työpäivä kotona ja mökillä

Julkaistu 13.10.2023 klo 08:00
Blogit
Kirjoittanut
Tanja Luukkanen

Yhä useampi Pron jäsen työskentelee muualla kuin työnantajan osoittamassa paikassa, kuten kotona tai vapaa-ajan asunnolla. Työterveyslaitoksen tuoreen tutkimuksen mukaan Suomessa 70 prosentissa organisaatioista tehdään hybridityötä ja kokoaikaisesti etätöitä tekee 12 prosenttia työntekijöistä. Lähitöitä tekee edelleen suurin osa väestöstä, eli 60 prosenttia työssäkäyvistä.

Työnantajalla on suuri vastuu työntekijän turvallisuudesta, mutta etätyössä työnantajan mahdollisuudet valvoa työtä ovat rajalliset. Etätyössä korostuu työntekijän oma vastuu turvallisesta työn tekemisestä ja työolosuhteista. Työnantaja voi kuitenkin opastaa työntekijää turvalliseen työskentelyyn myös etätyössä. Monet turvallisuusperiaatteet, jotka pätevät työnantajan osoittamissa tiloissa, pätevät myös etänä. Tällaisia ovat esimerkiksi yleinen järjestys, ergonomia, sopivat työvälineet ja työn tauotus. Lisäksi työterveyshuolto tulee tarjota samantasoisena, kuin lähityötä tekevilläkin.

Etänä työskentely vaatii itsensä johtamisen taitoja, kuten työaikojen noudattamisessa. Tunnetusti etätyössä on riski työaikojen venymiseen ja työ läikkyy helposti vapaa-ajalle, kun työvälineet ovat jatkuvasti saatavilla. Työstä irtautuminen voi olla haastavaa, ja se haittaa työstä palautumista. Riittämätön palautuminen voi näkyä esimerkiksi unihäiriöinä ja univaje lisää tutkitusti tapaturmariskiä, koska sen vaikutukset ovat verrattavissa lievään päihtyneisyyteen.

Etätyössä saattaa unohtua etätyöntekijän vakuutusturva. Työnantajan lakisääteinen työtapaturmavakuutus ei useinkaan korvaa etätyössä tapahtunutta tapaturmaa. Jokaisella työpaikalla, jossa tehdään etätöitä, tulisikin tarkistaa vakuutusturva sellaiselle tasolle, ettei kukaan joutuisi pulaan tapaturman sattuessa.

Turvallista tapaturmapäivää kaikille!

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron työympäristöasiantuntija. Kansallista tapaturmapäivää vietetään tänään 13. lokakuuta.