Ulkomaiset ammattiliitot paheksuvat UPM:n toimintaa

Ammattiliitot eri puolilta maailmaa paheksuvat UPM:n toimintaa Suomessa
UPM:n toiminta nostattaa kritiikkiä maailmanlaajuisesti.  Monet ulkomaiset ammattiliitot vaativat UPM:ltä työelämän perusoikeuksien kunnioittamista.

Ulkomaiset ammattiliitot paheksuvat UPM:n toimintaa

Julkaistu 05.01.2022 klo 10:07

Ammattiliitot eri puolilta maailmaa paheksuvat UPM:n toimintaa Suomessa. UPM on saanut asiasta viestiä useilta ammattiliitoilta esimerkiksi Saksasta, Ruotsista, Britanniasta, Hollannista, Unkarista, USA:sta, Uruguaysta, Pakistanista, Japanista, Malesiasta, Indonesiasta ja Australiasta.

- Kansainväliset viestit yhtiön johdolle ovat tärkeä solidaarisuuden osoitus suomalaisille työntekijöille ja toimihenkilöille, Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen toteaa.

Liitot edellyttävät UPM:ltä työelämän perusoikeuksien kunnioittamista. Näitä ovat erityisesti järjestäytymisvapaus, oikeus neuvotella kollektiivisesta työehtosopimuksesta sekä työtaisteluoikeus. Ammattiliitot katsovat, että UPM pyrkii vaikeuttamaan järjestäytymistä, kun se lopetti ammattiliiton jäsenmaksujen perinnän.

Liitot pitävät neuvottelutoiminnan ideologisena heikentämisenä sitä, että UPM kieltäytyy neuvottelemasta toimihenkilöiden työehtosopimuksesta Ammattiliitto Pron kanssa. Samoin neuvottelutoiminnan heikentämiseksi koetaan vaatimus hajottaa yrityskohtainen sopimustoiminta viiteen eri sopimukseen. Lisäksi ammattiliitot tuomitsevat UPM:n pyrkimykset heikentää lakon tehoa. UPM on luvannut maksaa ylimääräistä 30 euron korvausta lakon alaisiin töihin meneville.

Monet kantaa ottaneet liitot edustavat omassa maassaan UPM:n työntekijöitä ja ovat huolissaan yhtiön tulevista tavoitteista. UPM pyrki jo vuonna 2013 eroon toimialakohtaisesta työehtosopimuksesta Saksassa, mutta IG BCE ammattiliitto sai viikkojen mielenilmauksien jälkeen yhtiön perääntymään.

- Suomen tilanne tunnetaan maailmalla, ja toimintamallin leviäminen herättää huolta. Saksan IG BCE ja Uruguayn FOPCU ammattiliitot edustavat suurten tuotantolaitosten työntekijöitä. Niiden viestit ovat merkittäviä ja ne huomataan varmasti myös yhtiön johdossa, Koskinen sanoo.

Teollisuuden maailmanlaajuinen ammattiliittojen kattojärjestö IndustriAll Global Union kertoi UPM:n neuvottelutilanteesta nettisivuillaan joulukuussa. Uutinen ja lakon uhat saivat liitot ympäri maailman reagoimaan tilanteeseen ja ilmaisemaan huolensa UPM:n toiminnasta.