Vastakkainasettelu vaihtui vaikuttavaan vuoropuheluun

Liisa Halmeen blogi
Finanssiala vaihtoi vastakkainasettelun vuoropuheluun 10 vuotta sitten. Miksi oivalsimme vuoropuhelun voiman vasta silloin?

Vastakkainasettelu vaihtui vaikuttavaan vuoropuheluun

Julkaistu 05.12.2023 klo 08:00
Blogit
Kirjoittanut
Liisa Halme

Tähän edunvalvontaikään mennessä on koettua kaikenlaista. Neuvotteluteatteria, suoraa sanelua, vastakkainasettelua, nokittelua ja henkilökohtaisuuksiin menoa – kunnes tuli valkeus. Syntyi yhteinen ymmärrys siitä, että on aika kokeilla jotain muuta.

Kymmenen vuotta sitten sovimme Hyvinvoiva Finanssiala -projektista rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimusneuvotteluissa. Tuota käännettä tervehdin edelleen suurella ilolla, koska sillä rakennettiin pohja yhteiselle vuoropuhelulle. Työntekijä- ja työnantajaliittojen yhteiset hankkeet ovat lisänneet keskustelua yrityksissä ja saaneet aikaan vaikuttavaa paikallista sopimista. Olemme rakentaneet yhteistä tulevaisuudenkuvaa ja pohtineet sitä, mitä työelämän muutos tarkoittaa yrityksille, sen työntekijöille ja asiakkaille.

Tulokset hämmästyttävät kansainvälisesti

Vuoden 2013 jälkeen vakuutus- ja rahoitusala ovat jatkaneet vuoropuhelua jokaisen uuden työehtosopimuksen myötä. Yhteisiä projekteja on ollut useita, viimeisimmät TYÖ2030 -ohjelman alla.

Olemme käyneet EU:n komissiossa ja muilla kansainvälisillä foorumeilla yhdessä kertomassa vuoropuhelustamme ja saavutuksistamme. Kuulijat eivät ole aina oikein uskoneet, että neuvotteluosapuolet voivat tehdä tällaista työtä yhdessä.

Hyvä yhteistyömme on huomattu myös finanssialan ulkopuolella, sillä saimme kutsun TYÖ2030 -pilottiin. Aiheenamme on finanssisektorin tulevaisuusvuoropuhelu. Pilottimme käynnistyy komeasti 15. joulukuuta, jolloin järjestämme Generatiivinen tekoäly ja sen vaikutus alan yrityksiin ja työntekijöiden arkeen -webinaarin. Olemme erittäin innoissamme tulevasta webinaarista, jonne on ilmoittautunut jo lähes 800 osallistujaa finanssialalta.

Kohti parempaa työelämää yhdessä keskustellen

Nykyään ihmettelen sitä, miten emme aiemmin oivaltaneet vuoropuhelun mahdollisuuksia. Keskinäisellä kanssakäymisellä neuvottelutoiminta paranee, voimme käsitellä vaikeitakin asioita yhdessä ja kertoa, miksi juuri nämä asiat ovat meille tärkeitä. Yhdessä vuorovaikuttamalla, kuuntelemalla ja sopimalla.

Varmasti tehtävää vielä riittää niin yritystasolla kuin neuvotteluissakin. Vuoropuhelu on pysynyt hengissä viimeiset kymmenen vuotta, ja yhteinen tahtotila on myös jatkaa sitä. Tämä kertoo vuoropuhelun tärkeydestä.

Juhlimme kymmenvuotistaivaltamme tekemällä yhdessä työtä. Tässä maailman tilanteessa se tuntuu lupaavalta ja lohdulliselta. Kohti parempaa työelämää, yhdessä keskustellen.

Kirjoittaja on Pron yhteyspäällikkö ja vakuutusalan pitkäaikainen neuvottelija, joka uskoo vuoropuhelun voimaan.