Hyppää pääsisältöön

”Yksin ei kannata jäädä murehtimaan” – luottamusmiehelle voi aina puhua

Iiro Ketola
Pääluottamusmies Iiro Ketola haluaa taata kaikille työntekijöille oikeudenmukaisen kohtelun. Hän toivoo, että vakuutusalan ennätysmäiset tulokset näkyisivät myös henkilöstön palkkapussissa.

”Yksin ei kannata jäädä murehtimaan” – luottamusmiehelle voi aina puhua

Julkaistu 03.01.2022 klo 08:07
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Iiro Ketola tuntee vakuutusalan työntekijöiden ilot ja murheet. Hän on toiminut LähiTapiolan Espoon yhtiöiden pääkonttorin pääluottamusmiehenä vuodesta 2005 lähtien.

– Ihmiset kertovat epäkohtia ja toivovat, että yrittäisin löytää niihin ratkaisuja työnantajan kanssa neuvottelemalla. Välillä olen ikävienkin asioiden äärellä, on huomautuksia, varoituksia, työsuhteiden päättymisuhkia ja kärjistyneitä tilanteita, joiden selvittelyssä olen mukana, Ketola kuvaa työtään.

LähiTapiolan Espoon yhtiöt koostuvat Vahinkoyhtiöstä, Henkiyhtiöstä ja Palveluyhtiöstä. Lisäksi 20 alueyhtiöllä on omat pääluottamusmiehensä. Työntekijöitä on yhteensä noin 3500.

– Työpaikalle kuuluu pääasiassa hyvää. Tosin vuoden loppupuolella oli kahdet yt-neuvottelut, jotka johtivat henkilöstön vähenemiseen. LähiTapiolan perustamisen yhteydessä käytiin aikoinaan isoja yt-neuvotteluita, joissa irtisanottiin satoja ihmisiä. Sellaisilta myllerryksiltä on viime vuosina vältytty, Ketola kertoo.

Hyvästä tuloksesta isompi korotus?

Vakuutusalan työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät 9. marraskuuta, ja alan työehtosopimus päättyy tammikuun lopussa. Ketola on neuvotteluissa mukana vakuutusalan konttoritoimihenkilöiden neuvottelukunnan puheenjohtajana. Neuvottelukierroksen tärkeimpänä asiana hän pitää palkankorotuksia.

– Tämä on ala, jolla tehdään koronasta huolimatta loistavia, jopa ennätyksellisiä tuloksia. Henkilöstölle ne eivät ole kuitenkaan näkyneet suurempana korotusvarana, Ketola sanoo.

Vakuutusalan erityispiirteisiin kuuluu myös työehtosopimuksessa sovittu henkilökohtainen palkkakeskustelumalli, joka tuli yli kymmenen vuotta sitten ikälisien tilalle. Se tarkoittaa, että osa henkilöstöstä saa yleiskorotuksen yhteydessä palkankorotuksen pätevyyttä ja osaamista arvioivan palkkakeskustelun perusteella.

Palkkakeskusteluissa tulisi Ketolan mukaan entistä paremmin varmistaa, että korotukset jaetaan keskustelussa läpi käytyjen asioiden eikä muiden tekijöiden perusteella. Edunvalvonnan kannalta merkittävää on myös se, miten annetuista korotuksista annetaan tietoa henkilöstölle ja henkilöstön edustajille.

– Työnantaja haluaisi keventää palkkakeskustelumallia, mikä saattaisi johtaa henkilöstön oikeusturvan heikentymiseen. Mallin avulla varmistetaan, ettei joku jää esimerkiksi useammalla kierroksella ilman korotuksia.

Oikeudenmukaisuutta edistämässä

Ketolan mukaan LähiTapiolan tietyissä toiminnoissa henkilöstö kuormittuu tällä hetkellä muita enemmän. Yleisesti hän kuvaa työhyvinvointia hyväksi, osittain käytössä olevan työhyvinvointilähettiläs-mallin ansiosta.

– He pyrkivät edistämään työhyvinvointia tiimitasolla yhteistyössä työsuojelun ja muiden tahojen kanssa. Se on tuonut työhyvinvointia uhkaavia tekijöitä esiin ja asioihin on pystytty puuttumaan nopeammin.

Ketolan tärkeimmät elämänarvot ovat oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, joiden merkitys korostuu työelämässä. Liittoon kuuluminen on hänestä tärkeää.

– Monessa firmassa on kovat tavoitteet ja ne tekevät kovaa bisnestä. Silloin haetaan nopeita ja helppoja keinoja saada asioita aikaan. Ammattiliittoa ja henkilöstöedustajia tarvitaan valvomaan, miten työehtosopimusta ja työsopimuksia käytännössä noudatetaan.

Ketola toivoo, että kaikki Pron jäsenet olisivat aktiivisesti yhteydessä omiin luottamusmiehiinsä. Yksin asioita ei kannata jäädä murehtimaan.

– On tärkeää löytää joku, jonka kanssa voi luottamuksellisesti puhua. Työpaikalla me luottamusmiehet olemme näitä ihmisiä. Me haluamme auttaa.

Lapsi tuo iloa elämään

Vapaa-ajallaan Ketola touhuaa luonaan vuoroviikoin asuvan 8-vuotiaan poikansa kanssa. Hän kertoo panostaneensa isyyteen paljon.

– Liikumme yhdessä, esimerkiksi kesällä teimme polkupyörälenkkejä. Katsomme myös elokuvia. Lapsi tuo elämään rentoutta ja iloa.

Ketola kuvaa sekä elokuva- että musiikkimakunsa olevan laaja. Voimabiisikseen hän mainitsee Coldplayn Viva la vidan.

– Se nostattaa hyviä fiiliksiä, jos on tylsä tai alakuloinen olo.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Iiro Ketola
Työpaikka: LähiTapiola-ryhmä, Espoon yhtiöiden pääkonttori Tapiolassa
Titteli: pääluottamusmies
Tärkeimmät luottamustoimet Prossa: hallituksen jäsen, vakuutusalan konttoritoimihenkilöiden neuvottelukunnan puheenjohtaja
Pron sektori: finanssisektori
Pron yhdistys: LähiTapiola-ryhmän henkilöstö ry
Lempiruoka: äidin tekemät lihapullat, perunamuusi ja porkkanaraaste. Kesäisin Ketola valmistaa usein espanjalaista gazpacho-keittoa.

Iiro Ketola viettää vapaa-aikaa poikansa kanssa.