Hyppää pääsisältöön

Kemia, elintarvikkeet, laboratorio- ja hammaslaboratorioala

Vihreät koeputket kemian-laboratoriossa

Kemia, elintarvikkeet, laboratorio- ja hammaslaboratorioala

Kemianalan toimihenkilöiden, elintarviketeollisuuden, hammaslaboratorioalan sekä yksityisen laboratorioalan toimihenkilöiden työehtosopimukset.

Kemianala

Pro solmii kemianalan toimihenkilösopimuksen. Sopimus on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin alan toimihenkilöihin muun muassa öljy-, kaasu-, muovi-, lääke-, kosmetiikka- ja petrokemianteollisuudessa sekä bio-, ympäristönhuolto- ja tekstiilihuoltoaloilla. Alalla työskentelevien jäsenten tehtävänimikkeitä ovat muun muassa laborantti, laboratorioanalyytikko, työnjohtaja, vuoromestari, tuotantomestari, automaatiopäällikkö, kunnossapitoinsinööri, prosessikehitysinsinööri, tekninen myyjä, it-asiantuntija, asiakaspalvelupäällikkö, henkilöstöassistentti ja markkinointiassistentti.

Tekstiilihuoltoalan toimihenkilöihin noudatetaan kemianalan toimihenkilösopimusta, jonka Pro solmii. Tekstiilihuoltoala liittyy kemianalan toimihenkilösopimukseen liityntäpöytäkirjalla. Sopimus on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin tekstiilihuoltoalan toimihenkilöihin. Alan isoja työllistäjiä ovat Lindström Oy, Comforta Oy ja SOL Pesulapalvelut Oy.

Alalla työskentelevien jäsentemme tehtävänimikkeitä ovat muun muassa tiiminvetäjä, kunnossapitovastaava, pesulatyönjohtaja, tuotantopäällikkö, asiakaspalvelupäällikkö, avainasiakaspäällikkö, kunnossapitomies, tiimipäällikkö, IT-asiantuntija, ostaja, palvelupäällikkö, assistentti, materiaaliasiantuntija, tuoteassistentti, henkilöstöassistentti ja markkinointiassistentti.

Yksityinen laboratorioala

Pro solmii yksityisen laboratorioalan toimihenkilöiden työehtosopimuksen. Sopimus on yleissitova, joten sitä noudatetaan alan toimihenkilöihin ja ylempiin toimihenkilöihin yksityisissä laboratorioissa. Alalla prolaiset työskentelevät erilaisissa laboratoriotehtävissä. ­­­

Työelämän tietopankki

Vastaukset moneen työelämäkysymykseen.

Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.