Hyppää pääsisältöön

Valtio, yliopistot ja julkisen sektorin yritykset

Jyväskylän yliopisto

Valtio, yliopistot ja julkisen sektorin yritykset

Valtion, yliopistojen sekä Alkon, Certian, Destian, Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluiden, Kansallisgallerian, Millog Oy:n, neuvonta-alan, Paltan erityisalojen, seminologia-alan, TAY-Palveluiden, Unigrafian ja yksityisen sosiaalipalvelualan työ- ja virkaehtosopimukset.

Valtio

Valtion virka- ja työehtosopimuksia sekä tarkentavia virastokohtaisia sopimuksia sovelletaan valtion virastoissa ja laitoksissa. Valtion virka- ja työehtosopimusten sopijapuolina ovat Valtion työmarkkinalaitos (VTML) sekä valtion pääsopijajärjestöt eli oma liittosi Ammattiliitto Pro (STTK), Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL (SAK) ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO (AKAVA). Sopimuksia ovat keskustason sopimukset ja tarkentavat virastokohtaiset sopimukset.

Keskustason sopimuksia ovat valtion yleinen virka- ja työehtosopimus (ves), työaikasopimus, vuosilomasopimus, sopimus matkakustannusten korvaamisesta sekä muut sopimukset, jotka sisältyvät valtion virka- ja työehtosopimukseen.

Virastokohtaisia sopimuksia ovat hallinnonala- tai virastokohtaiset tarkentavat virka- ja työehtosopimukset. Näissä sopimuksissa sovitaan yksityiskohtaisemmin esim. virastoissa noudatettavista palkkausjärjestelmistä, luottamusmiehistä ja heidän palkkioistaan sekä henkilöstön asemasta.

Virastokohtaisia sopimuksia neuvoteltaessa henkilöstön edustajana on pääsääntöisesti joko pääluottamusmies, luottamusmies tai Pron sopimusalavastaava. Pron edunvalvonta vastaa valtion keskustason neuvottelutoiminnasta sekä koordinoi ja tukee virastotason neuvottelu- ja sopimustoimintaa.

Hallinnonalojen neuvottelijoina ovat joko kyseisen hallinnonalan ministeriö tai useimmissa tapauksissa alainen virasto itsenäisesti. Pron edunvalvonta tukee edustajiaan virastojen sopimusneuvotteluissa ja tulkitsee sopimuksia.

Yliopistot ja julkisen sektorin yritykset

Ammattiliitto Pro neuvottelee sopimukset Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n jäsenliittojen kanssa. Näistä merkittävimmät ovat Palvelualojen työnantajat PALTA, Sivistystyönantajat sekä Sosiaalialan Työnantajat. Prolaiset työskentelevät muun muassa yliopistoissa, Alkossa, Finavialla, A-Katsastuksessa, Destiassa, Inspectassa, Raskoneella, Metsähallituksessa, maaseutukeskuksissa, FABA osuuskunnassa ja Senaatti-kiinteistöissä.

Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.