Hyppää pääsisältöön

Ammattiliitto on ystävä <3

ystävänpäiväbanneri
Tunnista yksinäisyys työyhteisössä

Yksinäisyys työelämässä ei ole poikkeuksellista, ja etätyövuodet ovat lisänneet työntekijöiden ulkopuolisuuden kokemuksia.

Me haluamme olla mukana tukemassa työelämää, jossa ihmiset voivat paremmin. Me olemme sinulle työelämän ystävä, joka auttaa kaikissa käänteissä.

Siellä missä on sosiaalista kuhinaa, on myös yksinäisyyttä

Yksinäisyys ei näy päällepäin ja työtoverin yksin jääminen voi tapahtua täysin huomaamatta. Yksinäisyyden torjunta lähtee omasta toiminnasta ja siitä, että työyhteisössä pysähdytään säännöllisesti tarkastelemaan työyhteisön sosiaalista ilmapiiriä. Jatkuva yksinäisyys työyhteisössä vähentää sitoutumista työpaikkaan, laskee työmotivaatiota sekä johtaa pahimmillaan myös mielenterveyden haasteisiin.

Me olemme työelämän ystävä, joka auttaa elämän kaikissa käänteissä.
Suosittele Pron jäsenyyttä myös ystävällesi <3

Kun ystäväsi liittyy Pron jäseneksi, saat 40 euron SuperLahjakortin!

Tunnista yksinäisyys työyhteisössä

Yksinäisyyttä työyhteisössä voi opetella tunnistamaan.

Havainnoi ryhmätilanteita.

• Jääkö joku säännöllisesti yksin tai vetäytyy keskusteluissa?
  • Onko teidän työyhteisössänne kaikilla tilaa olla avoimesti oma itsensä?
  • Ollaanko työyhteisössä kiinnostuneita tasapuolisesti kaikkien kuulumisista?
  • Keskeytetäänkö joku aina, kun hän yrittää puhua?
  • Jätetäänkö joku eleillä tai ilmeillä ulkopuolelle keskusteluissa?
  • Onko teillä töissä klikkejä, jotka eivät toivota kaikkia tervetulleeksi?

aku-pekka laakso
Mitä työyhteisön pitäisi tietää yksinäisyydestä?

Aku-Pekka Laakso, työyhteisövalmentaja, HelsinkiMissio

liisa puskala
Miksi työssä tarvitaan ystäviä?

Liisa Puskala, psykologi, Työterveyslaitos

matti henttinen
Yksinäisyys työelämässä – mitä sinulle on yksinäisyyden vastakohta?

Matti Henttinen, mentaalivalmentaja, UP! Partners

Pienet teot ovat tärkeitä

Työtovereiden tervehtiminen, huomioiminen, kuulumisten kysyminen, kuunteleminen ja mielipiteiden kysyminen luovat positiivista, toiset huomioonottavaa kulttuuria. Kontaktia voi ottaa rohkeasti myös työtovereihin, jotka eivät ole lähimpiä työkavereita. Uusiin ihmisiin tutustuminen tuo aina uusia näkökulmia omaan elämään.

Voit myös kääntyä Ammattiliitto Pron luottamushenkilöiden puoleen, jos työyhteisön ilmapiiri herättää huolta.

Haastamme työporukat ratkaisemaan työyksinäisyyden ongelmaa
Lähetä ideasi meille

Osallistu ratkaisemaan työelämän yksinäisyyden ongelmaa. Ideoi itse tai työporukalla hyviä keinoja, joilla voimme vähentää työelämän yksinäisyyttä arjessamme. Me lahjoitamme jokaisesta hyvästä ideasta 100 euroa HelsinkiMissiolle yksinäisyyden ehkäisevään työhön. Jaamme parhaat vinkit ja ideat verkkosivuillamme.

Näin prolaiset vastasivat

Yhteiset lounas- ja kahvihetket

Järjestämme omassa tiimissä säännöllisesti aamukahvipalavereita livenä. Osa henkilöistä on mukana Teamsin kautta.

Pyysin kaveria tulemaan kahvitauoilla kahviporukkaamme ja hommasin hänelle oman kupin ja lokeron kahvikaapissamme. Nyt kaveri käy aamulla ja kahvitauoilla kanssamme kahvilla joka päivä.

Yhteiset kahvihetket ystävänpäivänä, joulun alla, synttäripäivinä jne.

Pyysimme kaveria mukaamme syömään ruokalaan ja nyt hän käy meidän porukkamme osana myös lounaalla työmaaruokalassa. Kaveri vaikuttaa nyt tyytyväisemmältä ja puhumme arjen asioita päivittäin. Osallistaminen ja aktivointi on onnistunut.

Voi kysyä useampia työtovereita seuraksi lounaalle tai kahvitauolle. Jos tehdään etätöitä, niin pitää TEAMS-kahvihetken. Jos on tietty porukka, joka samaan aikaan etänä pidetään yhteinen etäpäivä esim. jonkun kotona tai kahvilassa.

Kysy, mitä kuuluu

Mukaan pyytäminen arkeemme työpaikalla on jokaisen oikeus ja velvollisuus. Yhteinen harrastus, kahvi- ja ruokataukoihin osallistaminen syrjäänvetäytyvää kohtaan on kokeilemisen arvoinen tapa kantaa vastuuta. Ulkopuolelle jättäminen ja yksinäisyyden hiljainen hyväksyminen ei ole oikein ketään kohtaan. Joskus se pieni kysymys: "Mitä sinulle kuuluu tänään?", voi olla se solmuja avaava pieni juttu.

Kyseleminen mitä kuuluu, harrastuksista ja antaa henkilön itse kertoa sen verta, kun haluaa jakaa. Ja paras tapa aloittaa kertomalla itsestään.

Positiivisten kommenttien lisääminen pienissäkin asioissa työtovereille.

Otetaan myös hiljainen huomioon

Otetaan kaikki kaverit mukaan arkeemme. Toimitaan niin kuin haluaisimme itseämmekin kohtaan toimittavan, jos oma elämä luisuu yksinäisyyden puolelle. Ollaan ihmisiä ihmiselle.

Tervehditään ja pysähdytään läsnäololla. Perusasiat, kuten kiittäminen ja tervehtiminen.

Huomioidaan työkaveri, jos hän alkaakin käyttäytyä eri lailla esim. vetäytyy.

Työyhteisössämme on henkilö, joka oli aiemmin omiin oloihinsa vetäytyvä ja hänellä oli kertomansa mukaan haasteita sosiaalisen verkoston luonnissa. Otin härkää sarvista ja juttelin kaverin kanssa. Työpaikalla kuntosalilla käyvä henkilö pyysi häntä mukaan salille ja nyt he käyvät säännöllisesti työajan jälkeen salilla pumppaamassa rautaa kolme kertaa viikossa.

Ammattiliitto on työntekijöiden turvaverkko, joka pitää huolta oikeuksistasi ja auttaa sinua menestymään urallasi.  Me Ammattiliitto Prossa haluamme, että ansaitset ja voit hyvin. Mahdollisuutesi työllistyä ja kehittyä ovat pääasiamme, mutta työehtosopimusten lisäksi neuvottelemme etuja, joista on sinulle hyötyä työssä ja vapaa-ajalla.

tukea
Asiantuntijat ovat tukenasi

Lähin prolainen kontaktisi on työpaikkasi luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu. Pron asiantuntijat ja lakimiehet neuvovat, neuvottelevat, sopivat ja puolustavat viime kädessä sinua jopa oikeudessa. Oikeusapu on sinulle maksutonta ja riskitöntä.

työtön
Saat neuvoja lakiasioihin

Saat maksutonta puhelinneuvontaa myös yksityiselämään tai yksinyrittämiseen liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä. Työpaikan asiat ovat tietenkin myös hoidossa, asiantuntijamme ja lakimiehemme varmistavat, että työehtosi ovat reilut ja sopimusten mukaiset.

puhelinneuvonta
Autamme, jos olet työtön

Prolaisena kuulut Työttömyyskassa Prohon, ja saat ansiosidonnaista työttömyysturvaa sen ehtojen täyttyessä. Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen ripeimpiä. Jos siis joudut työttömäksi, selustasi on turvattu.

uravalmentaja
Etenet urallasi

Pron jäsenenä sinun on helpompi edetä urallasi. Saat konkreettisia neuvoja henkilökohtaiselta uravalmentajalta! Menestyt, osaat tuoda osaamisesi esille ja olet varautunut yllättäviinkin muutoksiin. Kun tunnistat osaamisesi, vakuutat muutkin siitä helpommin.

asiantuntijat
Rentoudut lomalla

Pron jäsenenä voit varata lomia edulliseen etuhintaan niin hotelli- kuin loma-asuntomajoituksessakin. Kohteita löytyy Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa, Saariselältä Calahondaan.

turvassa
Olet turvassa

Jäsenyyteen sisältyvä matkustaja- ja vapaa-ajan tapaturmavakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa ja kattaa mukana matkustavat alle 20-vuotiaat lapsesi ja lapsenlapsesikin.

turva
Yhteistyökumppanina Vakuutusyhtiö Turva
turva

Jos näet hymyn, päiväsi muuttuu todennäköisesti hieman paremmaksi. Hymy ei maksa mitään, ei edes vaivaa, ja se tehoaa tuttuihin ja tuntemattomiin. Hymy on helppo tapa huomioida muut. Se ilahduttaa arjen keskellä niin hymyn antajaa kuin vastaanottajaakin.

Turva on ammattiliiton jäsenen oma vakuutusyhtiö, joka uskoo hymyn voimaan. Arjessa hymyn avulla selviää monesta pienestä kommelluksesta. Aina ei kuitenkaan hymyilytä. Kun tapahtuu isoimpia vastoinkäymisiä tai vakavia tilanteita, silloin on hyvä olla Turvassa. Kun vakuutusasiat ovat kunnossa, voit keskittyä nauttimaan elämästä.