Eteläisen Afrikan ammattiliittojen agenda laajenee

Tendai_Lassi Kaaria
Pro tapasi liittoaktiivi Tendai Makanzan, jonka Suomen vierailun aiheina olivat eteläisen Afrikan naisten työolosuhteet kaivoksissa ja tekstiilitehtaissa.

Eteläisen Afrikan ammattiliittojen agenda laajenee

Julkaistu 06.06.2023 klo 10:09
Kirjoittanut
Pro Uutiset | SASK
Kuvaaja Lassi Kaaria

Eri maiden tilanteet vaihtelevat huomattavasti, mutta yksi yhteinen nimittäjä löytyy – se, että Suomen ay-kenttä, jossa liitolla voi olla 120 000 jäsentä, tuntuu yhtä uskomattomalta. Matka kuitenkin jatkuu, ja voittoja on saavutettu esimerkiksi naispuolisten työehtosopimusneuvottelijoiden määrässä.

Tendai Makanzalla on SASKin haastatteluhetkellä päällään t-paita, jossa lukee kissankorkuisin kirjaimin ”Feminist”.

– Kun kuljen eteläisessä Afrikassa tämä paita päällä, saan osakseni tuijottelua ja kysymyksiä. Täällä Suomessa kukaan ei katukuvassa kiinnittänyt huomiota. Mielestäni se kertoo jo osaltaan, että teillä on naisasia paljon paremmin juurtunut, hän sanoo.

Makanza on teollisuusalojen ammattiliittojen kansainvälisen kattojärjestön IndustriALLin aluetoimitsija Etelä-Afrikassa. Suomesta IndustriALLiin kuuluu Pron lisäksi joukko teollisuusalojen ammattiliittoja.

Makanza koordinoi hanketta, jonka tavoitteena ovat työolojen ja työoikeuksien parempi toteutuminen. Hanke keskittyy etenkin haavoittuvimmassa asemassa oleviin työntekijäryhmiin, kuten naisiin ja nuoriin. Pääpaino on kaivosteollisuudessa ja tekstiilialalla.

Joukkovoima on työntekijän paras suoja

Makanzasta puheissa korostuvat työntekijöiden perusoikeus työturvallisuuteen, elämiseen riittävään palkkaan ja järjestäytymiseen – ja ennen kaikkea oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

– Malawin hiilikaivoksilla valtaosa työläisistä on naisia. Seksuaalinen häirintä ja seksuaalinen väkivalta ovat yleistä. Kaivokset ovat syrjässä. Naiset joutuvat kulkemaan työvuoroon kaivoksille pimeässä ja tulevat myös kotiin pimeässä. Tämä altistaa heidät seksuaaliselle väkivallalle ja häirinnälle, Makanza sanoo.

Seksuaalinen häirintä ja väkivalta ovat yleistä myös tekstiiliteollisuudessa, joka on viime vuosina noussut voimakkaasti globaalien vaatebrändien siirtäessä alihankintaansa Afrikan maihin. Tekstiiliteollisuus on erittäin naisvaltainen ala, jolla esiintyy paljon esimiesaseman väärinkäytöstä kumpuavaa seksuaalista häirintää ja väkivaltaa.

Makanzan mukaan kaivoksilla myös työturvallisuus on erittäin heikoissa kantimissa. Työntekijöille ei tarjota suojavarusteita kuten kunnon työkenkiä, hengityssuojaimia tai työvaatteita. Ammattiliitot ja ammatillinen järjestäytyminen ovat Makanzan mukaan avainroolissa työolosuhteiden kohentamisessa.

– Kun työpaikalla edes työsuojelun perusasiat eivät ole kunnossa, on erittäin vaikea lähteä ratkomaan monimutkaisia työkulttuuriin ja työyhteisöön liittyviä työsuojelukysymyksiä kuten seksuaalista häirintää, Makanza sanoo.

Hän korostaa, että avainasemassa olisi ammattiliittojen toiminta työpaikoilla ja järjestäytymisasteen nosto. Tällä hetkellä kaivoksissa vain alle 10 prosenttia työntekijöistä kuuluu ammattiliittoon.

– Ammattiliittojen perustaminen ja jäsenhankinta ovat ensimmäiset askeleet. Paras keino parantaa työolosuhteita työpaikkatasolla on riittävän vahva ja toimintakykyinen ammattiliitto, jolla on riittävästi jäseniä ja joukkovoimaa, Makanza sanoo.

Myös ihmisoikeusjärjestöt kuten Human Rights Watch ovat vuosien saatossa nostaneet esille Malawin kaivosteollisuuden ihmisoikeusongelmia. Makanzan mielestä ihmisoikeusjärjestöt lähestyvät kysymystä liiaksi juridiikan ja erilaisten yritysvastuujärjestelmien kautta.

– Usein näissä unohtuu ay-näkökulma. Työntekijän paras suoja on toimiva ammattiliitto ja joukkovoima.

Afrikan ay-liike ajaa yhä pitkälti perusoikeuksia, mutta myös laajempi agenda nousemassa

Afrikkalainen ay-liike on ollut hyvin miesvaltaista, mutta Makanza on itse esimerkki siitä, että lasikatto voidaan rikkoa. Korkeasti koulutettu nuori nainen ei kuitenkaan vieläkään ole yleinen näky ammattiliitossa.

Perinteisesti eteläisen Afrikan ammattiliitot ovat ajaneet työterveyteen ja kiistojen käsittelyyn liittyvien prosessien kehittämistä, mutta viime vuosina agendalle ovat nousseet myös ilmastonmuutos ja oikeudenmukaisen siirtymä. Perusoikeuksien ja yhdenvertaisuuden rinnalle ovat nousseet myös monimuotoisuuden ja osallisuuden kysymykset.

Malawissa on alettu valmistella vihreän siirtymän strategiaa, mikä on ammattiliikkeen työvoitto ottaen huomioon, että monessa maassa, kuten Eswatinissa (ent. Swasimaa), työtä tehdään yhä aseellisen väkivallan uhan alla.