Jopa 200 henkilöä vaarassa menettää työnsä Veikkauksessa

Mies kantaa tavaroita pois työpaikaltaan.
Veikkaus suunnittelee kovia henkilöstövähennyksiä. 200 henkilöä voi menettää työnsä. Henkilöstön jaksaminen huolestuttaa.

Jopa 200 henkilöä vaarassa menettää työnsä Veikkauksessa

Julkaistu 12.08.2021 klo 15:52

Veikkaus aloittaa isot yhteistoimintaneuvottelut, joiden piirissä on noin 830 henkilöä. Heistä jopa 200 voi menettää työnsä ja 330:n työehtoihin voi tulla olennaisia muutoksia. Neuvottelut koskevat koko Myyntipaikka-yksikköä ja muutamia henkilöitä laki- ja vastuullisuusyksiköistä. Alustavien arvioiden mukaan vähennysuhan alla on 50 toimihenkilöä ja 150 työntekijää.

Toimihenkilöiden pääluottamusmies Kristiina Lindroosia mietityttää työnantajan toiminta.  Veikkauksen perustelut toimintaympäristön ja liiketoiminnan volyymin muutoksista pitävät sinällään paikkansa, mutta vähennyslaskelmat ovat vielä epäselviä ja saattavat perustua osittain korona-ajan poikkeustilanteeseen. Henkilöstöstä on kova kiire päästä eroon.

Lindroos perää Veikkaukselta aitoa yhteistoimintaa.

- Henkilöstön edustajat ovat valmiita tekemään rakentavaa yhteistyötä ja etsimään ratkaisuja työnantajan kanssa. Samalla edellytämme, että meillä on käytössämme sama tieto kuin työantajalla sekä riittävästi aikaa omaksua tiedot ja antaa omat ehdotuksemme.

Hän on myös huolissaan henkilöstön jaksamisesta. Veikkauksessa on käyty vuosittain yt-neuvotteluja viimeisen kuuden vuoden ajan. Henkilöstö on väsynyt ja työrauha on kadonnut jatkuvien muutosten ja vähennysten pyörteessä.

- Yt-prosessissa olisi erityisen tärkeää huolehtia henkilöstön jaksamisesta muutoinkin kuin vain työterveyshuollon kautta, Lindroos painottaa.