Keskity palautumiseen syksyn koulutuksissa

kalliot
KirjoittanutJenni Meronen
kalliot
Pidä kesällä kunnostasi huolta Pron kesätreenipaketilla ja ilmoittaudu mukaan syksyn ensimmäisiin jäsenkoulutuksiin. Pro tarjoaa jäsenilleen niin kehonhuoltoa, palautumista tukevia webinaareja kuin mahdollisuuden opiskella avoimessa yliopistossa.

Kauan odotettu loma, ranta ja kesätapahtumat odottavat. Pro on jäsentensä hyvinvoinnin tukena myös kesän aikana kesätreenipaketilla, jonka seitsemän ohjattua treeniä voi suorittaa kesän aikana omaan tahtiin. Tarjolla on muun muassa ketteryyttä ja kimmoisuutta sekä lihaskuntoa ja liikkuvuutta lisääviä treenejä.

– Yhden treenin kesto on noin puoli tuntia ja se sopii tehtäväksi niin sisätiloissa, terassilla kuin laiturinnokassa. Lisäpainoksi kelpaa mainiosti vaikka vesikanisteri, ja tasapainotreeniin tarvitaan kirja tai laudanpätkä, Pron koulutuspäällikkö Sari Lassila kertoo.

Syksyn jäsenkoulutuksissa puolestaan keskitytään palautumiseen, joka on Lassilan mukaan ollut koko vuoden kantava teema. Luvassa on niin taukojumppaa, kehonhuoltoa kuin palautumista tukevia webinaareja.

Taukojumpalla lisää tehoa työpäivään

Työpäivän aikainen palautuminen edistää työpäivän jälkeistä palautumista, Lassila sanoo. Virkisterin keväällä pitämät, palautumista edistävät kymmenen minuutin taukotuokiot jatkuvat viikoittain 13.8. alkaen. Tauon aikana puretaan mielen ja kehon jumeja viikoittain vaihtuvin sisällöin. Mukaan pääsee joka tiistai klo 14–14.10.

– Jos taukotuokioihin ei ehdi mukaan livenä, niiden pariin voi palata tallennekirjaston kautta. Tallenteita on katsottu todella paljon, Lassila kertoo.

Keskiviikkoisin klo 11.30–11.55 vuorossa ovat Virkisterin virkistävä ja palauttava kehonhuolto -treenit. Muun muassa pilatesta, joogaa ja syvävenyttelyä yhdistelevät, 25 minuuttia kestävät treenit lisäävät liikkuvuutta ja tarjoavat vastapainoa istumatyölle. Työtehoa parantavat hengähdyshetket löytyvät myöhemmin myös tallenteena.

– Juuri yksi jäsen totesi, että nämä ovat tosi hyvä jäsenetu ja syy nostaa takapuoli ylös penkistä. Osallistuin itse viime viikolla Työterveyslaitoksen webinaariin, jossa todettiin, että taukoa pitävä ihminen ei ole laiska vaan vastuullinen työntekijä, Lassila kertoo.

Hyppää Pron kanssa avantoon

Syksyn ensimmäisen webinaarin aiheena on psykologinen palautuminen ja työstä irrottautuminen. 3.9. klo 8.30–9.00 järjestettävän tilaisuuden aikana kuullaan, mitä psykologinen palautuminen on ja miksi se on tärkeää, sekä mitkä tekijät edistävät tai estävät työstä palautumista. Lisäksi webinaarissa opitaan tunnistamaan palautumisen tarve ja saadaan vinkit palautumiseen jo työpäivän aikana.

Lokakuussa pureudutaan kylmäaltistuksen hyvinvointivaikutuksiin. Luvassa on tutkittua tietoa esimerkiksi avantouinnin vaikutuksista terveyteen ja hermoston palautumiseen. Sopiiko kylmäaltistus kaikille, ja onko sitä varten pakko hypätä avantoon? Webinaari järjestetään 1.10. klo 8.30–9.00.

– Kun sen kuuntelee, ei varmaan ole enää yllättynyt, miksi suomalaiset ovat niin innokkaita avantouimareita, Lassila sanoo.

Marraskuussa vuorossa on Palautumista tukevat rutiinit arjessa -webinaari, joka kokoaa yhteen aiemmin tänä vuonna järjestettyjen webinaarien antia. Webinaari järjestetään 5.11. klo 8.30–9.00.

– Mukaan voi tulla, vaikka ei olisi osallistunut aiempiin webinaareihin, Lassila kannustaa.

Syksyn koulutustarjonta täydentyy elokuussa. Lassila paljastaa mukana olevan muun muassa ruokaan ja oman talouden hallintaan liittyviä kursseja sekä Teamsin kautta järjestettäviä hyvinvointipysäkkejä.