Hyppää pääsisältöön

Korkein oikeus ratkoo työn tarjoamisvelvoitetta

oikeuden vaaka symboli
Voiko työnantaja tarjota sadoille irtisanotuille ja irtisanomisuhan alla oleville työntekijöilleen työtä massasähköpostilla, jossa on tarjolla kaikkea siistijän tehtävistä aluejohtajan pestiin? Tähän kysymykseen korkein oikeus antaa ennen pitkää vastauksensa.

Korkein oikeus ratkoo työn tarjoamisvelvoitetta

Julkaistu 15.04.2021 klo 07:06
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Eri käräjäoikeudet ovat voineet päätyä täysin päinvastaisiin tuomioihin samaa irtisanomistilannetta ja työn tarjoamisvelvoitetta punnitessaan. Ammattiliitto Pro toivoo korkeimman oikeuden päätöksen yhtenäistävän oikeuskäytäntöä.

Korkein oikeus on ottanut punnittavakseen tapauksen, jossa valtakunnallinen monipalveluyritys ryhtyi syksyllä 2015 yt-neuvotteluihin tuotannollistaloudellisin perustein. Irtisanomisuhan alla oli satoja työntekijöitä hyvin erilaisista tehtävistä. Yhtiö tarjosi irtisanottaville uutta työtä massasähköpostilla.

Työtä pitää tarjota selvin ehdoin

Työsopimuslain mukaan työnantajalla on velvollisuus tarjota työtä irtisanomisuhan alla olevalle tai irtisanotulle työntekijälle, jos tarjolle tulee samoja tai samankaltaisia työtehtäviä, joissa työntekijä on työskennellyt. Takaisinottovelvollisuus jatkuu vielä irtisanomisen jälkeen neljästä kuuteen kuukauteen riippuen siitä, miten pitkä työsuhde työntekijällä on takanaan.

– Työtä pitää tarjota lain mukaan henkilökohtaisesti ja selvin ehdoin. Me katsomme, että massaviesti ei välttämättä näitä ehtoja täytä.

Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Pipetillä lisätään nestettä koeputkeen.
Julkaistu 06.05.2021
Kemianteollisuuden vastuullisuustyö on kehittynyt hyvin poikkeuksellisesta koronavuodesta huolimatta. Kasvihuonekaasupäästöt ovat laskussa, ja yhtä useampi yritys käyttää uusiutuvia raaka-aineita tai kierrätettyjä materiaaleja. Myös turvallisuustyö tuotti tulosta, sillä poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä jatkoi laskuaan.
Nainen katselee maskin takaa.
Julkaistu 06.05.2021
Koronarokotuksessa voi käydä työajalla, jos ei saa aikaa ongelmitta työajan ulkopuolelle. Rokotusmatkan kuluista voi hakea korvausta Kelalta.
Julkaistu 05.05.2021
Ammattiliitto Pro ja Ammattiyhdistys Nousu ovat neuvotelleet alkuvuoden yhteistyön tiivistämisestä. Pro ja Nousu ovat hyväksyneet aiesopimuksen yhdistymisestä.