Hyppää pääsisältöön

Muutosneuvottelut alkavat, mitäs nyt?

Kuvituskuva muutosneuvotteluja koskevaan artikkeliin
KirjoittanutSami Turunen
KuvaAdobe Stock
Kuvituskuva muutosneuvotteluja koskevaan artikkeliin
Alkoivatko työpaikallasi muutosneuvottelut? Mitä voit silloin tehdä, mitä tietoa sinulla on oikeus vaatia ja millaisia mokia pitää varoa? Lue viisi perusasiaa.

1. Millä perusteella muutosneuvottelut voidaan aloittaa? 

Kun työnantaja harkitsee lomautuksia, irtisanomisia tai olennaisia muutoksia työntekijöiden työehtoihin ja työnkuvaan, silloin täytyy pitää muutosneuvottelut. Muutosneuvotteluja kutsuttiin aiemmin yhteistoiminta- eli yt-neuvotteluiksi.

Kutsu muutosneuvotteluihin kannattaa pyytää kirjallisena, erityisesti pienessä yrityksessä. Muutoinkin kannattaa pitää kirjallisia muistiinpanoja käydyistä keskusteluista ja sovituista ehdoista. Tämä auttaa, jos asiat riitautuvat myöhemmin. 

Aluksi työnantajan pitää kutsua mukaan kaikki työntekijät, joita muutokset koskevat.  Neuvottelut pitää aloittaa aidosti eikä mitään päätöksiä saa olla vielä siinä vaiheessa tehtynä. 

Sitten kerrotaan syyt, jotka ovat neuvotteluihin johtaneet. Onko kyse taloudellisesta tilanteesta vai jostain muusta? Kuinka montaa ihmistä suunnitelmat koskevat ja mikä on worst case scenario, eli mikä on irtisanottavien enimmäismäärä?

2. Voiko tavallinen työntekijä vaikuttaa neuvotteluihin? 

Lain tarkoitus on, että työntekijöillä on sanansa sanottavana. Se tapahtuu käytännössä luottamusmiehen kautta, jos ja kun sellainen on työpaikalle valittu. Luottamusmies vastaa neuvotteluista, ja hän voi ottaa mukaan muitakin henkilöitä.

Luottamusmies on työnantajankin etu, muuten työnantaja joutuisi neuvottelemaan jokaisen kanssa erikseen.

Työntekijöiden näkemykset on järkevää ottaa huomioon, koska he ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. Heillä on osaamista arvioida asioita, jos esimerkiksi työtehtäviä suunnitellaan uusiksi. Päätökset  kuitenkin tekee lopulta työnantaja.   

3. Mitä tietoa työntekijällä on oikeus saada?

Neuvottelujen aikana työnantaja voi tiedottaa jotain, mutta linja on usein niukka. Parhaiten tietoa saa luottamusmieheltä. Hän pitää työntekijät ajan tasalla, vastaa kysymyksiin ja voi järjestää tilaisuuksia, joissa kertoo, missä mennään.

Työnantaja pyrkii joskus rajoittamaan sitä, mitä luottamusmies voi kertoa. Luottamusmies saa kuitenkin kertoa laajasti neuvottelujen kulusta, mutta hänellä voi olla rajoituksia esimerkiksi liikesalaisuksiin liittyen. Luottamusmiehen pitää voida kertoa olennaisista asioista neuvottelujen kuluessa, ei vasta niiden jälkeen. 

Luottamusmiehen omaan harkintaan jää, kannattaako keskeneräisiä asioita kertoa, ettei se lietso turhia huhuja.

4. Rauhallisuus on malttia

On ymmärrettävää, että muutosneuvottelut aiheuttavat stressiä ja turhautumista. Voimakas tunnekuohu ja sen aiheuttama aggressiivinen käyttäytyminen tai katkerat kommentit voivat vaikeuttaa omaa tilannetta. 

Tunnemyrskystä huolimatta kannattaa pysyä rauhallisena ja pitää kiinni omista oikeuksista, joista parhaiten saa tietoa luottamusmieheltä.

5. Voiko työntekijä tehdä jotain mokia neuvottelujen ollessa käynnissä?

Ei, jos vain hoitaa työnsä moitteettomasti eikä levitä perättömiä puheita. Kannattaakin tarkistaa faktat, ennen kuin jakaa kuulemiaan puheita eteenpäin. Työntekijän kannattaa olla aktiivinen ja kysyä työnantajalta perusteluja päätöksille. Voi esimerkiksi kyseenalaistaa sitä, säästävätkö erilaiset toimenpiteet oikeasti kustannuksia. 

Suuremmat mahdollisuudet mokailuun on työnantajalla, jos se ei hoida neuvotteluja lain vaatimalla tavalla. Neuvottelujen täytyy olla aidot eivätkä vain kahvinjuontia ja muodollista teatteria. 

Juttua varten on haastateltu Pron juristi Sini Maijalaa. Jutun kirjoittajalla on seitsemän vuoden kokemus pääluottamusmiehen tehtävistä. 

ProStoori kertoo työelämän uusimmat vinkit ja ilmiöt

Liity sähköpostilistalle ja saat ProStoori-uutiskirjeen sähköpostiisi kerran kuukaudessa.