Oletko she/her, he/him vai they/them?

Kuvassa on Pron persoonapronominirintanappeja
Olet saattanut nähdä pronomineja käytettävän sähköpostien allekirjoituksissa, sosiaalisen median sovelluksissa, ihmisten profiileissa tai konferenssien nimikorteissa. Mistä on kyse?

Oletko she/her, he/him vai they/them?

Julkaistu 26.06.2023 klo 12:47
Blogit
Kirjoittanut
Tanja Lehtoranta

Tapa kertoa oma englanninkielinen persoonapronomininsa on yleistynyt pikkuhiljaa myös Suomessa. Englannin kielen sukupuolineutraali pronomini they (ruotsiksi hen), miessukupuoleen viittaava he (ruotsiksi han) ja naissukupuoleen viittaava she (ruotsiksi hon) kertovat, millä pronominilla henkilö haluaa itseensä viitattavan. Suomen kielessä tämä on helppoa, sukupuolineutraali pronomini hän sopii kaikille.

Aikaisemmin persoonapronomininsa kertoivat lähinnä transihmiset ja muunsukupuoliset, mutta nykyisin pronominin on kirjoittanut näkyville yhä useammin myös henkilö, joka kokee syntymässä määritellyn sukupuolen omakseen. Tällaista ihmistä kutsutaan sanalla cis. Suurin osa ihmisistä on cissukupuolisia.  Trans-sanaa käytetään kuvaamaan henkilöä, jonka sukupuoli tai sukupuolen ilmaisu ei ole yksiselitteisesti hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen mukainen ja jotka itse määrittelevät olevansa transihmisiä. Muunsukupuolinen ihminen voi olla sekä mies että nainen, jotakin siltä väliltä tai jaottelun ulkopuolella.

Pronominien näkyville kirjaamisessa on kyse solidaarisuudesta sukupuolivähemmistöille. Ele kertoo transihmisten ja muunsukupuolisten ihmisten kunnioituksesta. Se kertoo, että emme halua olettaa kenenkään sukupuolta ja että jokaisella ihmisellä on oikeus määritellä identiteettinsä itse. Jos ei tiedä, miten henkilö identifioi itsensä, on hyvä käyttää sukupuolineutraalia pronominia. Kun yhä useampi cis-henkilö jakaa oman pronomininsa, niistä kertominen tulee arkipäiväisemmäksi ja siitä tulee helpompaa kaikille.

Omasta identiteetistä kertominen tulisi olla myös työelämässä yhtä mutkatonta kuin vaikkapa asuinpaikasta kertominen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan jopa 92 prosenttia suomalaisista sateenkaari-ihmisistä on työpaikalla, jossain määrin kaapissa seksuaali- tai sukupuoli-identiteettinsä suhteen*. Omasta identiteetistä kertomista vältetään esimerkiksi koska ei haluta joutua stereotypioiden kohteeksi, tuottaa epämukavuutta muille tai menettää hyviä suhteita kollegoihin tai yhteistyökumppaneihin. Jokaisella ihmisellä on oikeus määritellä itse, millä sukupuolta hän on ja millä nimellä tai persoonapronominilla haluaa itseään kutsuttavan. Tätä pitää kunnioittaa myös työelämässä. Työnantajien velvollisuus on luoda työympäristö, jossa jokainen työntekijä voi olla avoimesti oma itsensä ilman pelkoa syrjinnästä.

Ammattiliitto Pro teetti tänä vuonna Pride-tapahtumiin rintanapit she/her, he/him ja they/them. Tällä eleellä haluamme tukea sukupuolivähemmistöön kuuluvia jäseniämme sekä muistuttaa, että ammattiliitot ovat kaikkia varten.

Kirjottaja Tanja Lehtoranta käyttää pronominia she/her ja työskentelee Ammattiliitto Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntijana.

Lähteet:

*Oikeusministeriön Policy Brief 5, Syrjintä Suomessa, 2021