Hyppää pääsisältöön

On lottovoitto olla isä Suomessa

Petri Jokiranta
Sanotaan, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Toisaalta on myös lottovoitto olla isänä Suomessa.

On lottovoitto olla isä Suomessa

Julkaistu 06.11.2023 klo 11:00
Blogit
Kirjoittanut
Petri Jokiranta

Ensimmäisen lapsen syntymä, ja isäksi tuleminen, oli jotain aivan erikoista. Tuntui että se muuttaa kaiken, ja kuitenkaan ei mitään. Kysymyksiä oli enemmän kuin vastauksia, mutta niin sitä vain huomasi lapsen kasvavan. Yllättävintä ehkä oli kuinka huomasi myös itse kasvavansa.

Tarinoita isyydestä riittää niin paljon, kuin isiäkin on. Itselleni isyys muutti työelämäni suuntaa.

Isäksi tulemisen myötä halusin vaikuttaa yhteiskunnan kehitykseen sekä erityisesti työehtojen turvaamiseen tuleville sukupolville. Pian löysinkin itseni prolaisen yhdistystoiminnan parista sekä silloisen työpaikkani luottamusmiehen tehtävistä. Työehtojen kehitykseen ja niiden turvaamiseen pääsin osallistumaan alakohtaisen neuvottelukunnan kautta.

Erilaiset luottamus- ja järjestötehtävät työelämän edunvalvonnan ympärillä muuttivat täysin työelämä suuntaa, ja nykyisellään olen enemmän kuin hyvilläni, että olen niiden kautta saanut uuden ammatin.

Ilman isäksi tulemista tämä ei olisi toteutunut.

Vuoden 2022 perhevapaauudistus tasa-arvoisti perhevapaita ja antaa entistä enemmän mahdollisuuksia vapaiden pitämiseen isille - tai lain termein ei synnyttävälle.

Nykyisellään molemmat vanhemmat voivat käyttää 160 päivää vapaata. Omasta osuudestaan on mahdollisuus luovuttaa 63 päivää toiselle osapuolelle. Näin isillekin jää vähintään 97 päivää, ja näistä 18 päivää voi käyttää yhtä aikaa äidin - tai siis synnyttävän vanhemman - kanssa. Isien osalta määrä on siis pienimmilläänkin lähes kaksinkertainen entiseen verrattuna.

Yhteiskunta ja työelämä ovat myös kehittyneet, ja isyyttä osataan arvostaa paremmin kuin ennen - vaikkakin samalla ihmetellään matalaa syntyvyyttä. Toivotaan että perhevapaauudistus antaa perheille entistä enemmän mahdollisuuksia sovittaa työelämää ja alkavaa perhe-elämää yhteen ja myös kannustimena niin lasten kuin uusien isien syntymiseen.

Iloista Isänpäivää 12.11.!

Kirjoittaja on isä ja Pron sopimusasiantuntija.