Palkat avoimemmin esiin, määrää EU-direktiiviehdotus

Kuva: Shutterstock
Mistä tiedetään, maksetaanko naisille ja miehille samanarvoisesta työstä samaa palkkaa? EU komissio antoi tänään torstaina lainsäädäntöehdotuksen palkka-avoimuudesta.
- Hartaasti odotetun direktiivin menetelmät olisivat voineet olla terävämpiäkin, toteaa tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Prosta.

Palkat avoimemmin esiin, määrää EU-direktiiviehdotus

Julkaistu 04.03.2021 klo 17:02
Kirjoittanut
Pro Uutiset

Palkkoihin liittyvä salamyhkäisyys vähenee, kun ehdotettu EU-direktiivi helpottaa tiedonsaantia.

- Ammattiliitto Pro on sitoutunut palkkojen avoimuuden lisäämiseen ja pidämme sitä tärkeänä keinona palkkaerojen pienentämisessä, sanoo tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Ammattiliitto Prosta.

Saavatko muut samasta työstä saman verran kuin minä?

Palkkasyrjintä on Suomessa jo nykyäänkin laitonta ja työnantajilla on velvollisuus edistää naisten ja miesten tasa-arvoa palkkauksessa.

Direktiivin mukaan kuka tahansa työntekijä voisi jatkossa pyytää työnantajalta tiedon, miten oma palkka vertautuu samaa tai samanarvoista työtä tekevien miesten ja naisten yleiseen palkkatasoon yrityksessä.

Direktiiviehdotuksen mukaan yli 250 hengen yritysten tulisi ilmoittaa tieto vuosittain naisten ja miesten palkkaerosta. Pro on vaatinut yritysten tietojen julkistamista palkkaerosta yrityksissä, nyt se näyttäisi toteutuvan.

”Pitääkö yli viiden prosentin palkkaeroa sietää?”

Direktiiviehdotus on paikoin heikompi kuin Suomen laki.

Jos palkkaero on enemmän kuin viisi prosenttia samassa tehtävässä, työnantajan tulee tehdä palkkakartoitus yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa ja korvata havaitut erot.

- Pidän hyvin erikoisena, että jopa viiden prosentin palkkaeroja pitäisi sietää, ennen kuin niiden syrjimättömyys pitäisi selvittää kartoituksella, Lehtoranta kummeksuu.

Palkkakartoitus on direktiivissä rajattu vain suuriin yrityksiin. Tällä hetkellä Suomen tasa-arvolaki velvoittaa vähintään 30 hengen yritykset tekemään palkkakartoitukset osana tasa-arvosuunnitelmia ja hyvä niin, Lehtoranta toteaa.

Palkkasyrjinnän korjaaminen kollektiivisesti mahdolliseksi

Työhaastattelussa työnhakijalta ei tulevaisuudessa saisi kysyä nykyisestä palkasta. Työnhakijalle pitäisi kertoa tarjolla olevan työn palkkataso. Palkka koskevia salassapitosopimuksia ei tehdä.

Jos tulevaisuudessa epäillään palkkasyrjintää,  todistustaakka asiassa siirtyisi työnantajalle, jonka pitäisi näyttää toteen palkkatasa-arvo. Myös palkkasyrjintää kokeneen työntekijän oikeutta saada korvaus vahvistettaisiin. Palkkasyrjinnän korjaamista voisi ajaa myös kollektiivisesti.

Komission direktiiviesitys menee jäsenmaiden neuvoston ja Euroopan parlamentin yhteispäätösmenettelyyn, jonka neuvottelun pohjalta lopullinen direktiivi annetaan. Se voi kestää jopa muutamia vuosia.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Julkaistu 08.03.2024
Etsimme sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä edistäneitä tekoja tai tahoja syksyllä myönnettävää uudistunutta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkintoa varten.
Lähisuhdeväkivalta
Julkaistu 28.11.2023
Ammattiliitto Pro ja Naisten Linja julkaisivat Lähisuhdeväkivaltaa kokevan kohtaaminen työpaikalla -ohjeen tänään 28. marraskuuta. Ohje tarjoaa apua ja neuvoja väkivallan kokijoiden auttamiseksi työpaikoilla.
Naisten ansiot ovat edelleen 84,3 prosenttia miesten ansioista.
Julkaistu 03.11.2023
Suomalaisista noin 70 prosenttia on sitä mieltä, että kilpailukyvyn edistäminen ei saa johtaa palkkatasa-arvon heikkenemiseen työmarkkinoilla. Naisvastaajista tätä mieltä oli 76 prosenttia. Tämä selviää STTK:n tänä syksynä teettämästä kansalaiskyselystä.