Hyppää pääsisältöön

Pomolle riittää kolmikertainen palkka

sukupuolten palkkaerot
Suomalaiset toimihenkilöt ovat tiukempia kuin sveitsiläiset. Pomolle sopiva palkka on korkeintaan kolme kertaa alaisen palkan kokoinen, totesivat Ammattiliitto Pron jäsenet arvo- ja asenne tutkimuksessa.

Pomolle riittää kolmikertainen palkka

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Uutiset

Pro Uutiset

Ylimmälle johdolle oikeudenmukainen palkka hyvin tehdystä työstä olisi vähän yli 9 000 euroa. Tätä mieltä ovat suomalaiset toimihenkilöt Ammattiliitto Pron arvo- ja asennetutkimuksessa, joka julkaistiin keväällä 2012.

– Pron arvotutkimuksen perusteella toimihenkilöt hyväksyisivät enintään viisin–kuusinkertaisen eron pienimmän ja suurimman palkan välillä, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Sveitsissä äänestettiin eilen sunnuntaina laista, joka velvoittaisi yritykset kaventamaan työntekijöiden ja johtajien palkkaeroja. Lakialoitteen mukaan yrityksen kovapalkkaisin saisi ansaita enintään kaksitoista kertaa enemmän kuin yrityksen pienipalkkaisin työntekijä. Ehdotusta ei hyväksytty.

Kehnokin johtaja saa hyvän palkan

Oikeudenmukainen palkka toimihenkilön työstä on Pron jäsenten mielestä keskimäärin 3 500 euroa kuukaudessa. Yrittäjälle sopiva palkka olisi noin 5 000 euroa ja johtavalle virkamiehelle ja kansanedustajalle käypä palkka olisi noin 6 000 euroa, kun työ on hyvin tehty.

– Toimihenkilöt arvostavat pienyrittäjyyttä. Yksityisyrittäjälle kuuluu riskin ja vastuun takia isompi palkka kuin itselle. Sen sijaan suuryritysten ylimmän johdon palkkoja ei nähdä oikeudenmukaisena, tutkija Palmu arvioi Pron arvotutkimuksen tulosta.

Pron arvotutkimuksessa toimihenkilöiltä kysyttiin mielipidettä oikeudenmukaisesta palkasta silloin, kun työ on tehty hyvin. Millainen tilanne työpaikoilla on Pron tutkimusten mukaan?

– Työmarkkinatutkimuksissa toimihenkilöt kertovat yleisesti kehnosta johtamisesta. Se lisää tyytymättömyyttä entisestään. Toimihenkilöt tekevät töitä jatkuvassa kiireessä ja pitävät organisaation pyörät pyörimässä. Heitä hiertää epävarmuus omasta työpaikasta irtisanomisten kierteessä. Samaan aikaan ylempi johto saa huonostakin johtamisesta hyvän palkan. Lisäksi näyttää siltä, että yhdessä yrityksessä epäonnistunut johtaja löytää aina uuden työn, kertoo tutkija Petri Palmu Prosta.

Toimihenkilöt olisivat tyytyväisempiä omaan palkkaansa, jos näyttäisi siltä, että hyvin tehdystä työstä palkitaan.

Arvotutkimus tehtiin syksyllä 2011 ja tulokset julkaistiin keväällä 2012. Tutkimukseen vastasi yli 7 000 toimihenkilöä.

– Otos on merkittävä ja se edustaa yli sadantuhannen työssäkäyvän toimihenkilön mielipiteitä kattavasti, tutkija Palmu toteaa.