Hyppää pääsisältöön

Pro on mukana Sodankylän elokuvajuhlilla

keskiyön aurinko järven yllä Sodankylässä
Sodankylän elokuvajuhlat järjestetään 36. kerran 17.–21.6. Virtuaalitapahtumana toteutettava festivaali tuo laajan valikoiman elokuvataivaan kirkkaimpia uutuuksia ja harvoin nähtyjä klassikkoelokuvia kotikatsomoihin.

Pro on mukana Sodankylän elokuvajuhlilla

Julkaistu 08.06.2021 klo 15:35
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Sodankylän elokuvajuhlat, Jukka Tarkiainen

Ohjelmistossa on mukana yli 60 elokuvaa Suomesta ja maailmalta, minkä lisäksi festivaali tarjoaa monipuolisesti virtuaalisia oheistapahtumia. Ammattiliitto Pro on neljännen kerran Sodankylän elokuvajuhlien ylpeä yhteistyökumppani.

–  Pro on Sodankylän elokuvajuhlien yhteistyökumppani, koska festivaalit ja Pro jakavat saman arvomaailman. Kaikki halukkaat eivät ole arvosyistä johtuen päässeet juhlien yhteistyökumppaniksi, kertoo järjestöasiantuntija Juha Kähärä Prosta.

Kähärä kehuu juhlien ainutlaatuista tunnelmaa ja yötöntä yötä.

– Siellä törmää maailmantähtiin, mutta kaikki ovat rennolla ja positiivisella mielellä liikkeellä.

Yksi monista Kähärän mieleen painuneista festivaalikokemuksista oli mykkäelokuvan katsominen niin, että äänitaiteilijat tekivät äänet näytökseen.

–  Suosittelen vahvasti vierailua Sodankylään, kunhan juhlat taas järjestetään paikan päällä.

Pron jäsenille kolme elokuvaa tarjolla

Pro tarjoaa jäsenilleen kolmen elokuvan sarjan, jonka jokaiseen elokuvaan arvotaan 50 ilmaista lippua.  Arvontaan voit osallistua jättämällä omat yhteystietosi ja kertomalla, mihin elokuvaan haluat voittaa lipun 15. kesäkuuta mennessä.

Sodankylän elokuvajuhlat lähettää voittajille suoran linkin ennen elokuvajuhlaa.

Oheisohjelmaa verkon välityksellä

Sodankylän elokuvajuhlien yhteisöllisen hengen mukaisesti festivaali tarjoaa ystävilleen myös lukuisia epämuodollisia tilaisuuksia verkossa.

Vuonna 2020 menestykseksi osoittautunut Sodiksen festaribaari jatkaa tänäkin kesänä toimintaansa Facebookissa. Baari on avoin foorumi rennoille elokuvakeskusteluille ja festivaalitunnelmoinnille.

Festaribaari saattaa kaikki festivaalin ystävät yhteen nauttimaan pitkään kaivattua läheisyyttä ja lämpöä iloisella tanssihetkellä. Sodankylän elokuvajuhlien Keskiyön Auringon Lavatanssit järjestetään perjantaina 18.6.2021 klo 22:30-00:30 Marko Haaviston ja Poutahaukkojen säestämänä.

Juhlan rakentamiseen ja tanssitunnelmaan voi osallistua somessa postaamalla tanssikuvasi Sodiksen somebaarin.

Prolla omaa oheisohjelmaa

Pro on ollut ainoa ulkopuolinen toimija, jolla on ollut oma koju tapahtuma-alueella. Nyt kun terveysturvallisuuden vuoksi tapahtuma on virtuaalinen, on Prolla omaa oheisohjelmaa, johon voi osallistua Facebookin kautta.

Pro järjestää  muun muassa polttavan ajankohtaisen keskustelun siitä, kuinka kulttuuri ja alan työntekijät elvytetään koronatyrmäyksestä. Teemaan syventyvät kirjankustantaja Mika Rönkön vetämässä keskustelussa muun muassa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen, näytelmäkirjailija ja -ohjaaja Susanna Kuparinen ja elokuvaohjaaja Heikki Kujanpää. Katso tallenne perjantaina 18. kesäkuuta kello 16 alkaen festivaalien katselualustalta.

Lisäksi voi keskustella työelämästä Ammattiliitto Pron työelämäasiantuntijoiden kanssa torstaina 17. kesäkuuta, perjantaina 18. kesäkuuta ja maanantaina 21. kesäkuuta kello 15–18. Päivittäin pääsee myös pyörittämään onnenpyörää, jossa palkintoina muun muassa lahjakortteja Levi Spa -kylpylähotelliin sekä kuningas Jari Litmasen nimikirjoituksella varustettuja jalkapalloja.

Keskustele työelämästä Ammattiliitto Pron työelämäasiantuntijoiden kanssa torstaina 17. kesäkuuta, perjantaina 18. kesäkuuta ja maanantaina 21. kesäkuuta kello 15–18. Seuraa Pron ohjelmaa Sodisbaarissa Facebookissa.

Lisää tietoa, liput ja koko päivittyvä ohjelmisto elokuvajuhlien sivuilta: https://msfilmfestival.fi/

Tsekkaa myös  festaritunnelmat videolta  Pro goes Sodankylä