Pro tuskastui UPM:n toimintaan: Julkisuuskuva kiiltäväksi luottamusmiesten oikeuksia rikkomalla

Nainen laittaa seteleitä lompakkoon, raha ja talous
Metsäyhtiö UPM kertoi perjantaina aikovansa poistaa toimihenkilöiden sukupuolten väliset selittämättömät palkkaerot vuoden 2021 aikana yhdenvertaisuuskorotuksella. Lain mukaan palkkakartoitus tehdään yhteistyössä luottamusmiesten kanssa, mutta UPM ei toimi näin.

Julkaistu 10.05.2021 klo 10:56
Kuvaaja Shutterstock

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää tavoitetta oikeudenmukaisena, mutta ihmettelee ajoitusta. Pron työmarkkinatutkimuksen mukaan UPM:llä työskentelevien toimihenkilönaisten ja -miesten selittämätön palkkaero on noin 9 prosenttia. Velvoite poistaa palkkaerot on ollut tasa-arvolaissa jo vuosia.

Tasa-arvolain mukaan työnantajan tulee estää syrjintä naisten ja miesten välillä sekä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa työehdoissa, erityisesti palkkauksessa.

– Miksi lakisääteinen toiminta aloitetaan vasta nyt? Tasa-arvolaki on edellyttänyt vähintään 30 työntekijää työllistävän työnantajan laatimaan palkkakartoituksen vuodesta 2005, Malinen kummeksuu.

Luottamusmiehet eivät ole mukana tarkastelussa

UPM kertoo, että yhdenvertaisuustarkastelussa hyödynnetään riippumattoman kolmannen osapuolen asiantuntemusta. Lain mukaan henkilöstön edustajille tulee turvata tosiasialliset mahdollisuudet osallistua palkkakartoituksen valmisteluun ja vaikuttaa sen sisältöön prosessin kaikissa vaiheissa.
Ammattiliitto Pron tietojen mukaan UPM:n toimihenkilöiden luottamusmiehet eivät ole mukana tarkastelussa. UPM ei hyväksy jatkossakaan luottamusmiehiä tarkastelemaan selvittämättömiä palkkaeroja, vaan ilmoittaa tekevänsä sen itse.

– Yrittääkö UPM kiillottaa julkisuuskuvaansa, vaikka samalla se yrittää päästä luottamusmiehistä eroon? Malinen kysyy.

“Toiminta ei edistä avoimuuden kulttuuria”

Maaliskuussa UPM:n toimihenkilöitä edustavat lähes 40 luottamushenkilöä kokivat, että työnantaja on pettänyt lupauksensa. Yrityksen johdolle osoitetussa avoimessa kirjeessään luottamushenkilöt ovat huolestuneita siitä, loukkaako UPM työelämän perusoikeuksia.

– Tämä ei ainakaan edistä avoimuuden kulttuuria, Malinen toteaa.

Ylen kyselyssä työnantajat vastustavat esitystä, jonka mukaan työntekijä voisi nähdä työkaverin palkkatiedot syrjintäepäilyjen takia. Työntekijäliitot taas kannattavat ehdotusta, jotta tasa-arvo voisi toteutua työpaikoilla.