Pron koulutuksista uutta potkua työelämään

Nälkä kasvaa syödessä, kertoo Päivi Polso kouluttautumisesta. Hän on suorittanut kaikki luottamusmieskoulutukset, ay-tutkinnon sekä Pron yhdistystoiminnan kurssit. Hän on tutustunut myös uraportaalin webinaareihin sekä yksilövalmennuksiin.
Mahtavia sosiaalisia kontakteja ja esiintymiskykyä alkoi löytyä, kun energia-alalla asiakaspalvelutehtävissä työskentelevä Polso lähti Pron koulutuksiin. Verkko-opiskelija on lisäksi saanut paljon uutta potkua työelämään.

Pron koulutuksista uutta potkua työelämään

Julkaistu 13.01.2021 klo 10:49
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen

Päivi Polso arvelee, että moni saattaa arastella koulutukseen lähtemistä, ja pelkää, että työnantaja ei hyväksy sitä. Hänen kohdallaan työnantajat ovat tukeneet kouluttautumista.

Hän sai esimieheltäänkin myönteistä palautetta koulutusten mukanaan tuomasta muutoksesta. Niiden ansiosta Polso osaa esittää asiat jämäkästi ja perustellusti, eikä arkaile avata suutaan.

Kannustus auttoi jatkamaan

Oululaisen Päivi Polson tie Pron koulutuksiin vei luottamustoimien kautta: hän kävi ensiksi työsuojeluvaltuutetuille tarkoitetun kurssin ja luottamushenkilöksi siirryttyään kaikki luottamusmiehille suunnatut kurssit. Sen jälkeen on suoritettu ay-tutkinto sekä kaikki Pron tarjoamat yhdistystoimintaan liittyvät kurssit.

Päivi Polsolla on ollut tukijoita ja tsemppareita, jotka ovat rohkaisseet heikoista hetkistä yli ja kannustaneet jatkamaan koulutuksia. Erityisesti hän haluaa kiittää ay-tutkinnon vetäjiä Sami Hännistä ja Petri Varjosta tuesta.

Päivi Polson työnantajat ovat tukeneet hänen kouluttautumistaan. Hän rohkaisee muitakin tarttumaan tilaisuuteen.

Koulutukset tuoneet esiintymisvarmuutta ja yleissivistystä

– Ay-tutkinnon opiskelu osoitti, että olenkin hyvä verkko-opiskelija. Olen mielestäni ollut myös epävarma esiintyjä. Verkko- ja video-opiskelun ansiosta löysin itsessäni hyvän esiintyjän.

Ay-tutkinnossa perehdytään muun muassa yhteiskuntavaikuttamiseen, ammattiliittojen toimintaan, työelämän ja työ- ja virkasuhteen pelisääntöihin sekä edunvalvontaan, yhteisöllisyysteen ja yhdistystoimintaan. Tutkinto on osallistujalle maksuton, helppo ja mukava tapa oppia uutta, sekä samalla tutustua muihin prolaisiin.

Polso mainitsee luottamusmieskoulutukseen kuuluvat yritystalous- ja sosiaaliturvakurssit erinomaisena johdatuksena yhteisten asioiden hoitoon esimerkiksi kunnallisvaaliehdokkaille.

Nyt hän pääsee hyödyntämään kurssien oppeja myös Pron edustajistossa. Kunnallisvaaleihinkin Päivi Polsoa kysyttiin, mutta hän kokee järjestövaikuttamisen enemmän omakseen.

Webinaarikirjastoa voi hyödyntää milloin vain

Päivi Polso on kokeillut myös Pro Nosteen urapalvelua. Osallistuminen on myös tehty mahdollisimman helpoksi, kun webinaaritallenteet voi katsoa milloin itselle sopii.

– Uraportaalin webinaaritarjonnassa on jotakin jokaiseen makuun. Vertaistuen puute on mielestäni ainoa huono puoli verkko-opiskelussa.  Hyvää on osallistumisen helppous ja ajan säästö. Tarvitaan vain hieman itsekuria, sillä verkon kautta opiskeltaessa täytyy keskittyä, ettei putoa kärryiltä.

– Opiskelulle ja aivotyölle on varattava aikaa, mutta nälkä kasvaa syödessä.

Polso on myös seuraillut luottamushenkilönä, minkälaisia töitä uraportaalin kautta on saatavilla, ja toivoo, että ihmiset löytäisivät uraportaalin valmennusten kautta uudelle uralle.

Tällä hetkellä hänellä on meneillään Pron uraportaalin yksilövalmennus, ja myös siitä hänellä on hyviä kokemuksia.

– Selkeää etukäteisagendaa minulla ei valmennusta varten ollut, mutta se sopii myös kaltaisilleni, jotka eivät etsi uutta työtä, vaan haluavat lähinnä kehittää itseään. Valmentajan kanssa löytyi yhteinen sävel saman tien, Polso kiittää.

Innokkaalla kouluttautujalla Päivi Polsolla on meneillään Pron uraportaalin yksilövalmennus.

Uravalmennukseen matalalla kynnyksellä

Toimitusjohtaja Heidi Viljamaa Prolle urapalveluja tarjoasta UP Partnersista kertoo, että Pron valmennuksissa kohdataan ihminen aina siinä tilanteessa, jossa hän on. Noin puolet valmennuksiin osallistuvista on työllisiä, puolet jossakin muussa elämäntilanteessa.

Moni ajattelee vieläkin, että uravalmennus on tarkoitettu vain työtä etsiville, mutta Viljamaa rohkaisee ihan jokaista miettimään urakehitystään ja työssä jaksamiseen liittyviä asioita, sillä työelämä on nykyään jatkuvassa muutoksessa. Työllistyminen on vain yksi hetki uralla, mutta töissä ollaan vuosikymmeniä.

– Pro on erinomainen liitto siinä, että jäsenten uran säilyttämisen ja kehittämisen näkökulmasta on toimittu jo yli 10 vuotta, Heidi Viljamaa kertoo.

Ennakoi osaamistarpeita

Edelleen on paljon pitkiä työuria ja turvasatamana pidettyjä työpaikkoja, mutta juuri silloin työllistymisen riskit kasaantuvat.

–   Kun on mukavuusalueellaan, ei osaamista välttämättä tule päivitettyä eikä ole tietoa, minkälainen osaaminen ja millaiset taidot ovat haluttuja työmarkkinoilla. Nykyisin työelämä kuitenkin muuttuu niin tiuhaan, että vastuu omasta urasta on yksilöllä, Viljamaa kertoo.

Heidi Viljamaa vinkkaa myös miettimään nykyisen ammatin näkymiä: tuleeko toimenkuvani kapenemaan vai laajenemaan lähivuosina? Tarvitaanko työtäni ollenkaan viiden vuoden kuluttua? Valmennuksen avulla voi lähteä kehittämään osaamistaan ennakoivasti, kun asioille voi vielä tehdä jotakin.

Vuoden 2021 teemana työkyky

Pro Noste tarjoaa jäsenilleen työvalmennusta myös Facebookissa. Vuonna 2021 Facebook- ryhmässä tutkitaan työkykyä. Jokainen voi miettiä, tarvitseeko työkyvyn vuosihuollon vai huoltoa läpi koko vuoden.

Vuoden alussa kaikki asettavat liikuntaan ja ravitsemukseen liittyviä tavoitteita – nyt uravalmennuksessa voi miettiä samaa uran kannalta.

Esimerkiksi tammikuun aihe on tipaton tammikuu, eli minkälaisia asioita alkoholinkäyttöön ja työelämään liittyy. Helmikuussa suurin osa uuden elämän aloittaneista on jo lopettanut kuntoilun, joten silloin on hyvä aika pohtia liikunnan ja työn suhdetta.