Seisomme ihmisoikeuksien puolella

naisen kädet pitelevät sateenkaaren väristä sydäntä
Ammattiliitto Pro on ensimmäistä kertaa Helsinki Priden yhteisökumppani. Pro haluaa osallistumisellaan viestiä, että se seisoo syrjimättömästi ihmisoikeuksien puolella ja haluaa edistää sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia suomalaisessa työelämässä.

Seisomme ihmisoikeuksien puolella

Julkaistu 08.06.2021 klo 16:27
ProStoori

Helsinki Pridestä on muodostunut Suomen suurin ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma, joka sisältää ohjelmaa keskustelutilaisuuksista työpajoihin ja näyttelyistä konsertteihin.

Vuosi 2021 on tapahtumalle erityinen juhlavuosi, koska silloin tulee Suomessa kuluneeksi 50 vuotta homoseksuaalisten tekojen kriminalisoinnin poistamisesta ja 40 vuotta homoseksuaalisuuden poistumisesta mielenterveysluokituksesta.

Pro on tänä vuonna näyttävästi mukana Helsinki Pride -tapahtumassa, sillä se on ensimmäistä kertaa tapahtuman yhteisökumppani. Pron sosiaalisen median kanavilla on luvassa on esimerkiksi podcastejä, videoita ja pride-henkinen kilpailu.

Miksi Pro on mukana?

– Ammattiyhdistysliikkeen yksi kantavista periaatteista on, että vaikka olemme erilaisia keskenämme, meillä on silti samat oikeudet ja velvollisuudet. Kaikkia työntekijöitä on kohdeltava työpaikalla reilusti ja syrjimättä, toteaa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Jokaisen työnantajan lainmukainen velvollisuus on puuttua työpaikalla häirintään ja edistää kaikkien työntekijöiden yhdenvertaisuutta.

– Pron uuden strategian mukaisesti Pro edistää sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää tasa-arvoista ja yhdenvertaista yhteiskuntaa. On keskeinen arvomme, että rakennamme avoimesti ja vastuullisesti reilua työelämää, Malinen sanoo.

Joka neljäs salaa suuntautumisensa työpaikalla

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisten mahdollisuuksien ja oikeuksien puolustaminen ammattiyhdistysliikkeessä ja työelämässä on myös kansainvälinen teema. Teollisuustyöntekijöiden eurooppalainen yhteisjärjestö IndustriAll Europe hyväksyi keväällä 2021 sitoumuksen LHBTI -työntekijöiden tasa-arvon edistämiseen. Sitoumuksen mukaan syrjintään on puututtava työpaikoilla ja yhteiskunnassa.

Joka neljäs seksuaalivähemmistöön kuuluva eurooppalainen piilottaa suuntautumisensa ja 21 prosenttia on kokenut syrjintää työpaikallaan.

Ammattiliitoilla on tässä oma roolinsa: Haastamalla ennakkoluulot ja syrjinnän työssä, ammattiliitot auttavat myös voittamaan sen muualla yhteiskunnassa. Monimuotoisuus ja osallisuus eivät ole poliittista korrektiutta. Kyse on kaikkien ihmisten ja heidän osaamisensa arvostamisesta.

Työelämän lainsäädäntö on kunnossa Suomessa

Suomen työelämän syrjintäsuoja on kunnossa lain tasolla. Sukupuolivähemmistöjen tilannetta kuitenkin heikentää translain puuttuminen. Valmisteilla olevan perhevapaauudistuksen tavoitteena on huomioida perheiden monimuotoisuus nykyistä paremmin.

Ilmapiiri työpaikan kahvipöydässä voi olla kaikkea muuta kuin neutraali tai salliva. Siksi onkin tärkeää tehdä työtä vähemmistöjen aseman parantamiseksi työelämässä. Käytännön tasolla  vähemmistöjen asemaa voi   parantaa monin tavoin.

– Esimerkiksi transihmisten näkökulma puuttuu usein tasa-arvosuunnitelmista ja siinä, miten ihmiset kohdataan, on vielä tekemistä, kertoo Ammattiliitto Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta.

Voidaan myös miettiä, onko töissä tarpeen kysyä sukupuolta? Jos se on tarpeen, lomakkeessa pitäisi olla mies- ja ja naissukupuolen lisäksi tarjotaan vähintään myös vaihtoehtoa ”muu”.

–  Jokaisella työpaikalla pitää puuttua homo-, bi- ja transfobiaan, Lehtoranta summaa.

Pro on aktiivisesti mukana pride-viikon tapahtumissa 28.6.-4.7.  Seuraa uutisointia Pron verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. #ProGoesPride.

Pro on Pride-viikon yhteisökumppani.