Hyppää pääsisältöön

Toimintaa opiskelijoilta opiskelijalle

haalaripukuisia opiskelijoita juhlimassa
Ammattiliitto Pron opiskelijayhdistykseen Pro-Opiskelijoihin on tämän vuoden aikana liittynyt noin 1500 uutta jäsentä. Prossa on osattu vastata nykyopiskelijoiden tarpeisiin. Miksi jäsenyys kannattaa jo opiskeluaikana, Pro-opiskelijoiden puheenjohtaja Sonja Tikkanen?

Toimintaa opiskelijoilta opiskelijalle

Julkaistu 22.12.2022 klo 08:20
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Sonja Tikkanen/Pro-Opiskelijat

Pron jäseneksi kannattaa liittyä jo opiskeluaikana, sillä jäsenyys on maksuton ja opiskelijajäsenenä saa kaikki Pron jäsenedut käyttöönsä.

Työttömyyskassa ja työttömyysturva maksaa vuonna 2022 seitsemän euroa kuukaudelta niiltä kuukausilta, kun on töissä tai palkallisessa harjoittelussa. Lisäksi opiskelijoilla on paljon vain heille suunnattua toimintaa. Opiskelijoiden omat tapahtumat ovat Tikkasen mukaan erittäin suosittuja.

– Ymmärrämme, minkälaista toimintaa opiskelijat kaipaavat, sillä järjestämämme tapahtumat ovat opiskelijoiden suunnittelemia. Tekeminen ei ole ylhäältä päin ohjattua, vaan teemme ja myös viestimme opiskelijoilta opiskelijoille. Toiminnassa ovat tärkeässä roolissa paikkakuntakohtaiset tapahtumat. Niissä tehdään usein jotakin sellaista, johon opiskelijoilla ei olisi muuten varaa, esimerkiksi vesiskootteriajelu Turun saaristossa, kertoo Sonja Tikkanen.

Ay-asiat kiinnostavat nuoria

Tikkasen mukaan opiskelijat kokevat työelämän aika stressaavana.

Tilaisuuksien lisäksi suosittuja etuja ovat Turvan vakuutusedut  sekä maksuton lakiapu, jota saa myös muissa kuin työsuhteeseen liittyvissä asioissa.

Pro on monialainen liitto, ja opiskelijoiden huolenaiheet vaihtelevat alakohtaisesti. Teollisuusaloilla huolta herättää esimerkiksi automatisoinnin mukanaan tuoma työn vähentyminen. Kaupallisilla aloilla ongelmia on esimerkiksi pätkätöihin ja huonoon palkkaukseen liittyen. Lisäksi opiskelijoita voidaan painostaa pakkoyrittäjyyteen.

Tikkasen mukaan opiskelijat kokevat työelämän aika stressaavana. Siksi järjestämämme vapaa-ajan tilaisuudet, joissa on mahdollisuus rentoutua, ovat niin tärkeitä.

Ammattiliiton tarjoama tuki ja yhteisöllisyys tuovat turvaa. Ay-asiat kiinnostavat nuoria, ja se on viesti, jonka Tikkanen haluasi kuuluvan.

Työharjoittelun kautta mukaan järjestötoimintaan

Sonja Tikkanen lähti mukaan ay-toimintaan vähän puolivahingossa. Liiketalouden tradenomiksi Haaga-Heliassa opiskeleva Tikkanen huomasi opintojen edetessä haluavansa työn, jolla on merkitystä.

– Suuntaudun markkinointiin ja viestintään, ja sain harjoittelupaikan STTK:sta. Siitä kaikki lähti.

Hänen opinnäytetyönsä liittyy STTK:n https://tyoelamaan.fi/ -sivustoon ja sen markkinointiin. Opinnäytetyö valmistunee alkuvuodesta 2023.

Tikkanen toimi Pro-Opiskelijoiden varapuheenjohtajana 2021 ja vuoden 2022 alusta puheenjohtajana. Puheenjohtajakausi jatkuu vielä vuoden 2023.  Hän on myös STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtaja.

– Tulevaisuutta varten tästä on ollut todella paljon hyötyä, kun olen päässyt johtamaan järjestön toimintaa. Lisäksi olen päässyt matkustamaan paljon niin koti- kuin ulkomailla.

Muunkinlaista oppia on tullut, esimerkiksi tapahtumajärjestelyistä:

– Se mikä toimii Helsingissä, ei välttämättä toimi Turussa! Eli paikallisuus on tärkeää, muistuttaa Sonja Tikkanen.

Järjestötoiminnasta hyötyä työllistymisessä

Järjestötoiminnasta on hyötyä työllistymisen kannalta, ja Tikkanen kannustaakin opiskelijoita lähtemään mukaan ammattiliiton toimintaan.

Puheenjohtajuuden lisäksi Tikkasella on lukuisia muita luottamustehtäviä.

– Verkostoni ovat todella hyvät, ja auttavat varmasti työn löytymisessä. Järjestömaailmassa piirit ovat Suomessa aika pienet, joten tunnen varmasti monta kansanedustajaa kymmenen vuoden päästä, Tikkanen ennustaa.

Tikkasen omat tulevaisuudensuunnitelmat alkavat selkiytyä.

– Ykkösjuttu olisi saada töitä jostakin liitosta, järjestökentältä tai politiikan parissa. Lisäksi tulen varmasti toimimaan opiskeluajan jälkeenkin erilaisissa luottamustoimissa, Sonja Tikkanen kertoo.