Hyppää pääsisältöön

Vastuullisuusvisa kannustaa oppimaan kemianalan vastuullisuustyöstä

Kuvassa Taru Reinikainen
Kemianteollisuuden Responsible Care -vastuullisuusohjelma täyttää Suomessa 30 vuotta. Juhlan kunniaksi julkaistu vastuullisuusvisa kannustaa yrityksiä, oppilaitoksia ja kaikkia alasta kiinnostuneita testaamaan tietämystään ja oppimaan alan pitkäjänteisestä vastuullisuustyöstä.

Vastuullisuusvisa kannustaa oppimaan kemianalan vastuullisuustyöstä

Julkaistu 16.02.2022 klo 15:00
Uutiset

Suomi on ollut mukana kemian alan Responsible Care (RC) -vastuullisuusohjelmassa jo 30 vuotta. Näinä vuosina globalisaatio, ympäristöasioiden parempi huomioiminen, ihmisten ja tavaroiden vapaampi liikkuvuus ja liittyminen EU:hun ovat muokanneet kemian alan toimintaympäristöä ja yritysten edellytyksiä ja vaatimuksia toimia kemian alalla Suomessa. Responsible Care -ohjelman avulla on tunnistettu alan kehityskohtia ja viety alan vastuullisuutta eteenpäin. Ohjelmassa mukana olleissa suomalaisissa yrityksissä tapaturmat ovat 30 vuodessa vähentyneet 93 prosenttia, energiankulutus 21 prosenttia, vedenkulutus 59 prosenttia ja kasvihuonekaasupäästöt 27 prosenttia.

Pron kemian alan sopimusalavastaava Taru Reinikainen kertoo, että Suomessa kemianteollisuudessa tehdään poikkeuksellista vastuullisuustyötä maailmanlaajuisesti.

- Suomessa vastuullisuusohjelmassa ovat mukana myös palkansaajajärjestöt, mikä on ainutlaatuista.

- Prossa näemme, että parhaiten vastuullista yritystoimintaa tehdään henkilökunnan osallistumisella. Lopultahan kyse on jäsentemme työpaikoista ja turvallisuudesta, Reinikainen lisää.

Reponsible Care -ohjelmassa on mukana kaikkiaan yli 60 maata. Suomesta mukana on noin sata yritystä, jotka edustavat noin 80 prosenttia kemianteollisuuden tuotannosta ja noin 60 prosenttia henkilöstöstä Suomessa. Suomessa ohjelman toteutusta koordinoi Kemianteollisuus ry. Teollisuusliitto ry, Ammattiliitto Pro ry ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ovat mukana ohjelman seurannassa ja kehittämisessä.

Vastuullisuusvisa

Reponsible Care -ohjelman juhlavuoden kunniaksi on julkaistu vastuullisuusvisa, jolla halutaan lisätä tietoa vastuullisuudesta ja RC-ohjelmasta työpaikoilla, yrityksissä ja oppilaitoksissa.

- Visan avulla kaikki alasta kiinnostuneet voivat testata tietämystään ja oppia alan pitkäjänteisestä vastuullisuustyöstä, Pron sopimusalavastaava Taru Reinikainen vinkkaa.

Näin pääset alkuun: Kirjoita nimimerkkisi ja valitse edustamasi yritys, oppilaitos tai valitse muu alasvetovalikon tarjoamista vaihtoehtoehdoista. Kun olet vastannut kaikkiin kysymyksiin, näet pistemääräsi ja sijoituksesi yrityksesi tai oppilaitoksesi sisäisessä rankingissa. Voit myös jakaa Vastuullisuusvisaa eteenpäin somekanavissa pelin lopussa esiin tulevista somejakopainikkeista.

Voit pelata peliä useita kertoja. Iloisia pelihetkiä Vastuullisuusvisan parissa.