Viekö robotti tulevaisuudessa työsi? Näin prolaiset vastasivat

Miten nopeasti teknologia korvaa nykyisen työsi?  Pron työmarkkinatutkimukseen vastanneista 37 prosenttia arvioi, että oma nykyinen työ on korvattavissa tekoälyllä, robotisaatiolla tai digitalisaatiolla seuraavan kymmenen vuoden kuluessa.

Viekö robotti tulevaisuudessa työsi? Näin prolaiset vastasivat

Julkaistu 31.05.2017 klo 16:10

Pro Uutiset

Miten nopeasti teknologia korvaa nykyisen työsi? Tätä kysyimme kevään 2017 työmarkkinatutkimuksessa, joka lähetettiin Pron jäsenille. Tuoreiden mittausten perusteella 37 prosenttia vastaajista arvioi, että oma nykyinen työ on korvattavissa tekoälyllä, robotisaatiolla tai digitalisaatiolla seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Vuotta aiemmin vastaava luku oli noin 30 prosenttia, joten muutosvauhti on huomattava.

Esimiesasema suojaa teknologiamurrokselta

Miltei joka neljännes eli 23 prosenttia miehistä arvioi oman työnsä korvautuvan teknologialla, kun taas naisista peräti puolet uskoi teknologian vievän työnsä.

–   Miesten ja naisten erilaiset työtehtävät selittävät vastauksia. Esimerkiksi esimiesasema suojaa teknologialta, joka valitettavasti näyttäytyy asiantuntijoiden näkökulmasta työllisyysmahdollisuuksien heikentymisenä, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Lähes kolmannes vastaajista kuitenkin ilmoitti, että heidän on mahdotonta arvioida sitä, missä ajassa teknologia korvaa ihmistyötä, joten arvioihin liittyy myös paljon epävarmuutta.

Aika investoida henkilöstöön ja luoda uusia työtehtäviä

Tutkimusten mukaan olisi tärkeä panostaa digitalisaation vaikutusten hallintaan, investoida henkilöstön osaamispääomaan ja luoda uusia työtehtäviä, jotka vielä ovat koneiden ulottumattomissa. Pron jäsenten tyytyväisyys työnantajien toimintaan on 54 prosenttia sadasta.

– Työntekijöiden arvostusta työnantajien toimintaan voidaan lisätä investoimalla työntekijöihin, uusiin työpaikkoihin ja pitämällä johdon ja omistajien palkkiot maltillisina, jatkaa Palmu.

Kristallinkirkasta analyysia asiantuntijan arjesta

Ammattiliitto Prossa on tutkittu työmarkkinoita säännöllisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Vuosina 2016–2017 liitto on uusinut tutkimusjärjestelmäänsä, tavoitteena tuottaa yhä parempaa ja käyttäjäystävällisempää kuvaa asiantuntijoiden ja esimiesten työelämän olosuhteista.

–  Järjestelmäuudistuksesta johtuen uudet tulokset valmistuvat kaikessa laajuudessaan kesän 2017 jälkeen, kertoo tutkija Petri Palmu.