Vihreiden sisällä on tunnistettu tarve yhteiselle työelämän visiolle

vihreät
KirjoittanutEmilia Kautto
vihreät
Hallituksen uudistusten tasa-arvovaikutukset herättävät vihreissä huolta. Viikonlopun puoluekokouksessa käytiin keskustelua työelämäkysymyksistä ja puolueen tulevasta työelämäohjelmasta.

Ammattiliitto Pro seuraa aktiivisesti poliittista keskustelua työelämästä ja työmarkkinoista. Olimme paikalla kun vihreiden vuosittainen puoluekokous järjestettiin Espoon Otaniemessä 28.–29. syyskuuta.

Puolueen puheenjohtajan Sofia Virran puhe herätti keskustelua mediassa, kun hän kehotti pääministeri Orpoa harkitsemaan hallituspohjaa uudelleen.

Vaikkei puoluekokousaloitteissa korostunut työelämäkysymykset, ilman näitä ei viikonloppua tarvinnut viettää. Kansanedustaja Inka Hopsu vaati puoluekokouspuheessaan vientivetoisen palkkamallin kuoppaamista vedoten alojen epätasa-arvoiseen kohteluun.

Lisäksi puoluekokousviikonlopun ohjeisohjelmassa työelämäteemat kyllä näkyivät.

Puoluekokouksen toisena päivänä Pro järjesti keskustelutilaisuuden, jossa vihreiden kansanedustaja Saara Hyrkkö ja puolueen työelämäpoliittisen työryhmän puheenjohtaja Jussi Junni keskustelivat ajankohtaisista työmarkkinakysymyksistä Pron yhteiskuntasuhdejohtaja Maria Mäkysen johdolla.

Hallituksen kaavailemien uudistusten tasa-arvovaikutukset herättivät huolta

Keskustelusta kävi ilmi, että vihreillä on valmiutta uudistaa työmarkkinapolitiikkaa, mutta uudistusten vastapainoksi tasapainottavia elementtejä peräänkuulutettiin.

Keskustelijat kritisoivat erityisesti maan hallitusta työmarkkinauudistusten kiirehtimisestä sekä näiden tasa-arvovaikutuksista, nimittäin useiden hallituksen uudistusten nähtiin kohdistuvan naisvaltaisille matalapalkka-aloille. Ongelmaksi tunnistettiin raskaus- ja perhevapaasyrjintä työelämässä, joka koskee erityisesti määräaikaisissa työsuhteissa työskenteleviä.

Parhaillaan hallitus valmistelee useita työntekijöihin vaikuttavia työehtojen heikennyksiä. Määräaikaisten työsuhteiden solmimista aiotaan helpottaa, kun jatkossa työnantajan olisi mahdollista tarjota enintään vuoden mittaista määräaikaista työsuhdetta ilman erillistä perustetta.

Myös irtisanomissuojaa aiotaan heikentää. Jatkossa työntekijän henkilöperusteiseen irtisanomiseen riittäisi asiallinen syy, kun nyt edellytyksenä irtisanomiselle on ollut asiallinen ja painava syy.

Vihreiden sisällä on selkeästi tunnistettu tarve yhteiselle työelämänäkemykselle ja keskustelua työelämäkysymyksistä käydään puolueen sisällä parhaillaan. Junnin puheenjohtaman työelämätyöryhmän tarkoituksena on laatia työelämäohjelma, joka visioi puolueen näkemyksen tulevaisuuden työelämästä jopa 2050-luvulle asti.

Samalla on tarkoitus pohtia vihreiden suhdetta työmarkkinajärjestelmään ja -osapuoliin. Tällä hetkellä vihreillä ei ole kantaa kolmikannan toimivuuteen, mutta lähtökohtaisesti järjestäytymisoikeus tunnustetaan ihmisoikeudeksi.

On tärkeää, että puolue käy sisäistä keskustelua työelämää koskevista kysymyksistä ja tavoittelee yhteistä visiota.

Pro kannustaa vihreitä tarkastelemaan paitsi tulevaisuuden työelämää, myös työelämää koskevia ajankohtaisia uudistuksia nimenomaan vihreille tärkeiden tasa-arvon ja ihmisoikeuksien näkökulmasta.

Vientimallin lisäksi myös muilla hallituksen kaavailemilla työelämäheikennyksillä on nimenomaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvaikutuksia.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdeasiantuntija. Ammattiliitto Pron yhteiskuntavaikuttajat seuraavat uudessa blogisarjassa eri puolueiden puoluekokouksia ja niissä käytävää työelämäkeskustelua.

yhteiskuntasuhteiden asiantuntija, yhteiskuntavaikuttaminen