Hyppää pääsisältöön

Viisikymppiset parhaassa työiässä

Yli viisikymppisten sitoutuminen työnantajaan on vahvaa, mutta ikäsyrjintä näkyy rekrytoinneissa.

Viisikymppiset parhaassa työiässä

Julkaistu 04.02.2016 klo 10:21
Uutiset

Pro Uutiset / Natasha Petrell

Yli 50-vuotiaat työntekijät saavat Suomessa herkemmin potkut yritysten taloudellisten vaikeuksien myötä kuin Ruotsissa. Tämä selviää Palkansaajien tutkimuslaitoksen vuoden 2015 lopussa julkaisemasta tutkimuksesta.

Ikääntyneiden työntekijöiden irtisanomissuoja on Ruotsissa poikkeuksellisen vahva, sillä viimeksi tulleet työntekijät täytyy irtisanoa ensimmäiseksi.

– Yli 50-vuotiailla Pron jäsenillä työttömyysaste on lähes 15 prosenttia. 60-ikävuoden kohdalla se on jo 25 prosenttia, Pron tutkija Petri Palmu kertoo. Eläkkeelle siirtyneistä puolet on eläköitynyt vastentahtoisesti.

Tietotaidot vanhentuneet

Ikääntyneet työttömät työllistyvät prolaisilla aloilla huonosti. 50-vuotiaista tai sitä vanhemmista vain joka viides arvioi työllistymismahdollisuutensa hyviksi. Esimerkiksi rekrytointitilaisuuksissa vanhemmat työntekijät ovat kokeneet, että heidän tietotaitonsa ovat vanhentuneet.

Yli viisikymppisillä on halua tehdä töitä ja kokemusta, mutta heillä on myös jonkin verran puutteita tietotaitojen ajantasaisuudessa. Näin on varsinkin silloin, jos toimihenkilö etsii töitä vähänkään oman alansa ulkopuolelta.

– Sopeutuminen nykyajan rekrytointimarkkinoihin on myös ongelma. Nuoremmat työntekijät ovat selvästi aktiivisempia työnhakijoita, Petri Palmu summaa.
Pron arvotutkimuksesta kuitenkin selviää, että etenkin yli 50-vuotiaat ja erityisesti naiset ovat huomattavasti sitoutuneempia työhönsä kuin nuoremmat. Varttuneiden mielestä työ ei saa kärsiä perhe- ja ystävyyssuhteiden vuoksi. Nuoremmat taas arvostavat vanhempia enemmän huvittelua työn sijaan.

Sairastaminen vähenee iän myötä

Petri Palmu ei usko, että vanhemmat työntekijät olisivat pohjimmiltaan vähemmän luovia tai kehityshakuisia kuin nuoret. Vika on enemmänkin työpaikan johtamiskulttuurissa.

– Työntekijöille annetaan usein varsin vähän aitoja vaikutusmahdollisuuksia, eikä heidän osaamispotentiaaliaan kyetä hyödyntämään täysimääräisesti.

Ikä ei myöskään vähennä opiskeluhalukkuutta. Prolaisten opiskeluinto on ylipäätään varsin korkea.

Iäkkäämpiä toimihenkilöitä syrjitään toisinaan työnhaussa, koska heidän oletetaan sairastavan nuoria enemmän.

– Asia ei ole näin yksinkertainen, sillä todella sairaat ovat jo kokonaan pois työelämästä, ja työvoimassa olevien joukossa sairastaminen näyttää pikemminkin vähenevän iän myötä.

Petri Palmu kertoo, että iäkkäämmillä työntekijöillä pitkät sairauspoissaolot johtuvat tuki- ja liikuntaelinsairauksista, nuorempia kuormittavat psyykkiset tekijät.

– Luultavasti tulevaisuudessa psyykkiset sairaudet ovat paljon suurempi este työssä pärjäämiselle, kun työelämä muuttuu yhä enemmän tietotyöksi. Ongelma on myös siinä, että kun yli viisikymppinen heitetään pois työpaikalta tai hän eläköityy, niin vain joka neljännen kohdalla kaikki kokemus siirtyy työpaikalle.

Ammattiliitto Pro tukee työuraasi silloin, kun se on sinulle ajankohtaista. Uravalmentaja auttaa kehityskeskusteluun tai työhaastatteluun valmistautumisessa sekä työhakemuksen laadinnassa. Lue lisää ja hyödynnä ilmainen jäsenetusi kirjautumalla Proplussaan.