Ammattiliitto Pro vaatii yrityskohtaista työehtosopimusta toimihenkilöille UPM:ssä

Metsäkoneen pyörät
Metsäyhtiö UPM on ilmoittanut tänään julkaistussa Kauppalehden artikkelissa tekevänsä työntekijöiden kanssa seitsemän työehtosopimusta. UPM on aiemmin ilmoittanut Ammattiliitto Prolle, ettei se aio neuvotella ja sopia toimihenkilöiden työehdoista enää millään tasolla.

Julkaistu 11.06.2021 klo 11:47
Kuvaaja Shutterstock

- Yrityksen mukaan kaikkien toimihenkilöiden työehdot tulevat ensi vuoden alusta määräytymään henkilökohtaisen työsopimuksen, työlainsäädännön ja UPM:n käytäntöjen mukaisesti, Ammattiliitto Pron paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov sanoo.

UPM:n käytännöt ovat kokonaisuudessaan merkittävästi huonommat kuin toimihenkilöiden työehtosopimuksen kautta määräytyvät työehdot.  Lisäksi ne ovat työnantajan yksipuolisesti tarjoamia etuuksia, joita yritys voi mielensä mukaan muuttaa tai jopa poistaa.

Uschanovin mukaan UPM ottaa suuren liiketoiminnallisen riskin, kun se jatkaa yksipuolista työehtojen sanelua.

- UPM:n toimihenkilöt ovat ilmaisseet selkeän tahtotilansa. He ovat jatkossa valmiita antamaan yritykselle nykyisen työpanoksen vain siinä tapauksessa, että työehdoista sovitaan kollektiivisesti yrityskohtaisella työehtosopimuksella heitä edustavan Ammattiliitto Pron kanssa.

Uschanovin mielestä kyseinen artikkeli sisälsi palkansaajapuolelle osoitetun heikosti verhoillun suoranaisen uhkauksen, kun UPM ilmoitti voivansa maksaa nykyisen vuosiansiotason, jos sovitaan menestyksen kannalta välttämättömistä asioista.

- Voidaankin kysyä, mitä jos sopimuksia ei synnykään UPM tahtotilasta huolimatta? Siinä tapauksessa UPM ei ilmeisesti voikaan enää jatkossa maksaa nykyistä vuosiansiota?

Uschanov pitää UPM:n asennetta poikkeuksellisen röyhkeänä ja suomalaista sopimuskulttuuria vähättelevänä.