Kaivosyhtiö tuomittiin maksamaan irtisanotulle Pron jäsenelle korvaus

Jos työpaikalla toimitaan laittomasti, Ammattiliitto Pro ajaa jäsenten asiaa oikeudessa.
Oikeuden mukaan Dragon Mining päätti keskeyttää louhinnan ennen yhteistoimintaneuvotteluja ja rikkoi yt-lakia. Irtisanottu Pron jäsen sai korvauksen.

Kaivosyhtiö tuomittiin maksamaan irtisanotulle Pron jäsenelle korvaus

Julkaistu 30.09.2022 klo 13:11

Kaivosyhtiö Dragon Miningissä käytiin yhteistoimintaneuvotteluja työvoiman vähentämiseksi huhtikuussa vuonna 2019. Pron jäsen irtisanottiin.

Työnantajan toiminta rikkoi yhteistoimintalakia. Jäsen sai liitolta oikeusapua ja vei asian Pirkanmaan käräjäoikeuden ratkaistavaksi ilman omaa taloudellista riskiä oikeudenkäyntikuluista. Jäsen vaati työnantajalta yt-lain mukaista hyvitystä yhteistoimintalain rikkomisesta.

Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi kaivosyhtiön maksamaan Pron jäsenelle 10 000 euroa yhteistoimintalain rikkomisesta ja korvaamaan jäsenen oikeudenkäyntikulut.

Ammattiliitto Pron juristi ja varatuomari Jonna Riialin mukaan kaivosyhtiö oli tehnyt liiketoiminnallisen ratkaisun toiminnan päättämisestä ennen yhteistoimintaneuvotteluiden alkua tai ainakin ennen niiden päättymistä. Yhteistoimintaneuvotteluita ei käyty lain tarkoittamalla tavalla.

– Kyse oli Orivedellä sijainneen kaivoksen louhinnan päättämisestä, joka johti työsuhteiden päättymisiin. Vaatimusten tueksi oli riittävästi kirjallista näyttöä.

Oikeus päätyi siihen, että Dragon Mining Oy syyllistyi yhteistoimintalain rikkomiseen. Kaivosyhtiön olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut ennen päätöstä kaivostoiminnan lopettamisesta.

Tuomio ei ole lainvoimainen.