”Kansallisarkisto yrittää säästää toimitilakulujen nousun henkilöstökuluista”

Ihminen kävelee pitkin tyhjää käytävää
Kansallisarkistolla on mahdollisuus organisoida toimintaansa uudelleen sähköisiin palveluihin, mutta Pron mielestä tämä on mahdollista saavuttaa ilman irtisanomisia. Vaakalaudalla on 30 työpaikkaa.

Kansallisarkisto aloittaa tänään maanantaina 17. lokakuuta koko henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 30 hengen irtisanomiseen. Neuvotteluita perustellaan tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä vedoten viraston heikentyneeseen taloustilanteeseen. Sähköiset palvelut ovat jatkossa Kansallisarkiston toiminnan painopisteenä.

– Sopeuttamistarpeeksi työnantaja on ilmoittanut vähän yli miljoonaa euroa. Kansallisarkiston kiinteistökulut ovat poikkeuksellisen suuret – lähes kolmannes vuosibudjetista. Energianhinnannousun arvioidaan nostavan toimitilakuluja merkittävästi. Näyttää siltä, että toimitilakulujen nousu yritetään säästää henkilöstökuluista, sopimusalavastaava Leena Hiljanen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Kansallisarkistolla on mahdollisuus organisoida toimintaansa uudelleen sähköisiin palveluihin, mutta Pron mielestä tämä on mahdollista tehdä ilman irtisanomisia.

– Uudelleenorganisointiin ja sopeuttamiseen on varattava lisää aikaa ja akuuttiin kriisiin rahoitusta lisäbudjetista. Eläköitymisten ja henkilöstön lisäkoulutuksen myötä henkilöstörakennetta voidaan muokata ja tarvittavat säästöt voidaan saavuttaa ilman irtisanomisia, Hiljanen jatkaa.

Kansallisarkistossa työskentelee noin 230 henkilöä, joista määräaikaisia on noin 65. Henkilöstö on korkeasti koulutettua ja työsuhteet ovat pääosin pitkiä.

Mikäli irtisanomisiin päädytään, Pro edellyttää valtion kaikkien muutosturvaelementtien olevan irtisanottavien käytössä täysimääräisesti.