Muutosprojekti työpaikalla – KÄÄK!

Minea Pyykösen blogi
Voi ei, taas joku uusi projekti käynnissä. Wau, vihdoinkin alkaa tapahtua! Apua, mä en tule selviämään tästä… Yes, nyt mennään oikeaan suuntaan!

Muutosprojekti työpaikalla – KÄÄK!

Julkaistu 07.02.2023 klo 10:53
Blogit
Kirjoittanut
Minea Pyykönen

Kuulostaako tutulta? Työpaikan muutostilanteissa on varsin luonnollista, että ihmisten reaktiot ovat erilaisia. Joku pitää kaikkea muutosta turhana, koska vanha tapa toimii ja on ihan hyvä. Joku taas on sitä mieltä, että muutos on se voima, joka vie asioita oikeaan suuntaan.

Useimmilla työpaikoilla tapahtuu jatkuvasti erilaisia muutoksia: suuria ja pieniä. Muutosvalmiuteen, eli kykyyn omaksua ja selviytyä muutoksista, vaikuttavat muun muassa ihmisten persoona, aiemmat kokemukset ja organisaation johtamiskulttuuri. Erityisen merkittävää on se, miten työpaikalla saadaan luotua psykologisesti turvallinen ympäristö muutosten läpivientiin. Tällä tarkoitetaan sitä, että ihmisillä on riittävästi tietoa muutosten vaikutuksista ja vieläpä varsin yksilökohtaisesti. Psyykkinen turvallisuus rakentuu myös siitä, että ihmiset voivat puhua omista ajatuksistaan ja peloistaan, kysyä muutoksen etenemisestä ja heille myös vastataan.

Esihenkilöiden rooli psykologisesti turvallisen ympäristön luomisessa ja muutosten läpiviennissä on ensisijainen. Muutosprosesseihin liittyy oma psykologinen muutoskäyrä, jonka varrella ihmiset kulkevat eri kohdissa. Hyvä muutosjohtaja ymmärtää sen, että ihmiset suhtautuvat muutoksiin eri tavoin ja tarvitsevat muutoksissa yksilöllistä tukea. Hyvä muutosjohtaja osallistaa, kysyy ja jakaa tietoa avoimesti ja oikea-aikaisesti.

Muutosjohtaminen

Pro on kehittänyt yhdessä työnantajaliittojen LVI-TU ry:n ja INFRA ry:n kanssa Mutsi-muutosjohtamiskoulutuksen. Mutsi tukee esihenkilöitä ja muutoksen läpiviejiä eri tavoin: teoriatiedolla, videoilla, mallipohjilla ja tehtävillä. Mutsista löytyy myös osioita työntekijöille ja luottamushenkilöille. Koulutus koostuu kolmesta osasta, on avoin ja ilmainen kaikille työpaikoille. Katso lisää ja kokeile, millainen muutosjohtaja sinä olet

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja.