Prolainen, näin sinä hyödyt kansainvälisestä yhteistyöstä

Mika Mäkelän blogi
Olen ollut Ammattiliitto Prossa töissä 11,5 vuoden ajan. Monta kertaa olen pohtinut, kuinka omilla toimillani voin auttaa suomalaisia palkansaajia ja erityisesti Pron jäseniä. Kansainvälinen edunvalvonta on siihen mielestäni yksi vaikuttavimpia tapoja.

Prolainen, näin sinä hyödyt kansainvälisestä yhteistyöstä

Julkaistu 18.10.2022 klo 11:00
Blogit
Kirjoittanut
Mika Mäkelä

Aloitin elokuussa Uni Nordic ICTS -nimisen edunvalvontajärjestön palveluksessa policy officerina. Järjestö edustaa kuuttatoista pohjoismaista ammattiliittoa ja 400 000 tietoliikennealalla ja tietotekniikan palvelualalla työskentelevää henkilöä –  prolaisista aloista siis kaikkia ICT-alalla työskenteleviä. Suomesta Pron lisäksi järjestöön kuuluu Tekniikan Akateemiset TEK.

Olen järjestön ainoa palkattu työntekijä, joten työssäni hyödynnän jäsenliittojen asiantuntijaverkostoja. Työni sisältää liittojen yhdessä sopimien tavoitteiden edistämistä pohjoismaisella ja eurooppalaisella tasolla. Tehtäviini kuuluu myös järjestön toiminnan pyörittäminen, kuten vuosikokousten ja erilaisten työryhmien työn organisointi. Kaksi viikkoa sitten pidimme järjestön vuosikokouksen Oslossa. Keskustelimme esimerkiksi työntekijöiden yksityisyydensuojaan liittyvistä kysymyksistä ja sen parantamisesta sopimusteitse.

Seuraan työssäni EU:n lainsäädännön ja politiikan kehitystä, teen ajankohtaisista asioista yhteenvetoja jäsenjärjestöille ja keskustelen poliittisten päättäjien kanssa. Lisäksi edistän liittojen yhteistyötä esimerkiksi eurooppalaisissa yritysneuvostoissa. Edustan järjestöä myös Euroopan komission telekommunikaatioalan sosiaalidialogissa ja palvelualojen globaalin kattojärjestön Unin erilaisissa työryhmissä.

Tärkeä osa kansainvälistä yhteistyötä on muiden maiden ammattiyhdistysliikkeen tukeminen. Liitot eivät kaikkialla maailmassa ole yhtä vahvoja kuin pohjoismainen palkansaajaliike. Kaikki hyötyvät, kun työntekijät saavat mahdollisuuden ajaa etuaan joukkovoiman avulla solmiakseen ansiotasoa ja sosiaalisia olosuhteita parantavia työehtosopimuksia niin Suomessa kuin maailmalla. Epäterve kilpailu ja palkkojen polkeminen vähenee, kun muihin maihin saadaan reilut palkat. Näin työt myös pysyvät Suomessa.

Yhdessä olemme vahvempia, tämä pätee myös kansainvälisesti. Ja siitä on hyötyä sinulle, Pron jäsen.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava, joka on työvapaalla kansainvälisissä tehtävissä.