Hyppää pääsisältöön

Pron yksityisen sektorin jäsenten työttömyysaste on ennätysmatalalla

nainen pitää kahvikuppia kädessä
Pron yksityisen sektorin jäsenillä pyyhki hyvin vuoden 2022 lopussa, sillä työttömänä oli vain 3,5 prosenttia jäsenistä. Viimeksi yhtä hyvä työllisyystilanne oli yli kymmenen vuotta sitten.

Pron yksityisen sektorin jäsenten työttömyysaste on ennätysmatalalla

Julkaistu 10.01.2023 klo 09:11
Uutiset

Ammattiliitto Pron jäsenten työttömyysaste oli vuoden 2022 lopulla 3,5 prosenttia ja lomautettuina oli 0,3 prosenttia, selviää liiton tilastoista.

– Työllisyystilanne on ollut erittäin hyvä, sillä viimeksi yhtä hyvä tilanne oli alkuvuodesta 2009 juuri ennen finanssikriisin pian aiheuttamaa lomautusaaltoa, vastaava tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta kertoo.

Tutkijan mukaan lomautusten voimakas kasvu yleensä ennakoi taantumaa.

–  Koronashokin jäljiltä Pron jäsenkunnan lomautusaste palasi takaisin normaalitasolle jo vuoden 2021 puolivälillä. Vuoden 2022 viimeiset kuukaudet lomautusaste on pysynyt samana.

Tutkimustietoa ei töissä

Kuva: Pron työttömyys- ja lomautusaste yksityisellä sektorilla

Merkittävin muutos työttömyysasteessa lentoaloilla

Koronakriisi nosti lentoalojen työttömyystilanteen vuosina 2020–2021 pahaksi, mutta vuodesta 2022 tilanne on parantunut.

– Toisaalta moni lentoaloilla työskennellyt on joutunut lähtemään kokonaan pois alalta, tutkija kertoo.

Pankki- ja rahoitusalalla sekä energia-alalla on mennyt koko ajan hyvin, sillä työttömyys- ja lomautusaste ovat olleet alhaisia viimeiset vuodet. Myös ICT-alan toimihenkilöiden työttömyystilanne pysyi vakaana koko koronakriisin, vaikka alalla on aikaisemmin ollut muihin Pron aloihin verrattuna hieman korkeampi työttömyysaste.

Lue lisää: Työttömyys- ja lomautusaste Pron yksityisen sektorin sopimusalaryhmissä

Julkisen sektorin jäsenet arvioivat vuoden 2022 tammikuussa omat työmarkkinanäkymät yksityistä sektoria hieman paremmiksi, selviää Pron työmarkkinatutkimuksesta.