Töistä löytyi maailman paras ystävä

pauliina hätönen ja virpi ylönen
Työkaverinsa kanssa voi ystävystyä aikuisiälläkin niin, että myös vapaa-aikaa vietetään yhdessä. Keskinäinen luottamus ja yhteinen huumorintaju kantavat.

Töistä löytyi maailman paras ystävä

Julkaistu 10.02.2021 klo 16:41
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä
Kuvaaja Kaisu Jouppi

‒ Läheisen työparini Pauliina Hätösen kanssa jaamme töissä pitkälti samanlaiset työtehtävät, mutta myös siinä sivussa isot ja pienet elämän ilot ja surut, olipa kyseessä työ- tai yksityisasiat. Joskus tuntuu, että olemme enemmän toistemme kuin puolisoiden kanssa, kertoo Virpi Ylönen.

Kaksikko työskentelee tuoteasiantuntijoina S-Pankissa. Samassa korttimaksamisen kehittämistiimissä he ovat olleet nelisen vuotta, mutta historia yltää kauemmaksi. Ennen fuusioitumista molemmat työskentelivät jo 2000-luvun loppupuolella LähiTapiola Pankissa. Ylösen mukaan he tiesivät toisensa, mutta ei silloin vielä sen enempää.

‒ Korttien ympärillä olemme tehneet jo pitkään yhdessä töitä ja senkin ansiosta olemme niin mahtava pari. Kummallakin on kokemusta niin asiakaspalvelusta kuin liiketoiminnan puolelta. Lisäksi tuntuu upealta, että työkaveruus voi muuttua syväksi ystävyydeksi.

Kuin sielunsiskot konsanaan

Hätönen jäi aikoinaan äitiyslomalle ja pääsi palattuaan Ylösen vetämään tiimiin.

‒ Olin tosi onnellinen, että sain Virpin esihenkilökseni. Hänellä on taito käsitellä alaisia: olemme kaikki samanarvoisia. Lisäksi hän on helposti lähestyttävä ja kiinnostunut työkavereistaan. Virpi välittää, pitää huolta, muistaa synttärit ja ostaa suklaata.

Ylönen komppaa:

‒ Heti tuli tunne, että Pauliinan kanssa on helppo tehdä töitä. Tuli sellainen siskomainen olo. Hän on iloinen, ahkera ja asiantunteva sekä huomioi muut.

Työkaveruus muuttui nopeasti ystävyydeksi. Kun Hätönen odotti toista lastaan, Ylönen järjesti hänelle salaa kotonaan baby showerin. Yhteisestä sävelestä kertoo sekin, että työpaikalla Hätönen ja muu tiimi tekivät esinaiselleen tavan takaa erilaisia jekkuja piristämään päivää.

‒ Meillä on hyvä, yhteinen huumorintaju, jota kaikki eivät aina edes ymmärrä. Kutsun Virpiä välillä mammaksi senkin takia, että hän on kantanut minua vaikeidenkin aikojen yli. Tuemme toisiamme. Vastapainona on ollut ihania hetkiä, joista olemme saaneet yhdessä nauttia.

Ystävysten on helppo keskustella keskenään kaikista asioista. Tärkeää on myös luottamus: kummallakin on varmuus, että arkaluonteisemmat asiat jäävät kahdenvälisiksi.

Tsemppikaveri on lähellä

Ystävyksillä on 15 vuotta ikäeroa, mutta Ylösen mukaan se ei tahtia haittaa. Ikäeroa ei tule edes mietittyä, sillä ystävyydessä vuosilla ei ole merkitystä.

‒ Elän Pauliinan kautta: hän tempaa minut mukaansa sellaisiin asioihin, joihin ei tulisi itse lähdettyä. Hän sai minut jopa liittymään liikuntakeskuksen jäseneksi, vaikka olin jo aiemmin päättänyt, ettei se ole minun juttuni. Jo ensimmäinen tunti jumpassa oli hirveä rääkki, mutta Pauliina tsemppasi painamaan kaksi tuntia yhteen menoon.

‒ Hyvin pärjäsit, seurasin sinua koko ajan, kannustaa urheilullinen Hätönen.

Jos jumpat ovat peräkkäin, ylävitoset läpsäytetään ovensuussa. Vierekkäisellä juoksumatolla tai stepperillä voi paremmin vaihtaa kuulumisia.

‒ Korona-aikaan olemme käyneet kävelyllä, Pauliina tulee Espoosta Kirkkonummelle.

Aina on hyvä syy reissata

Hätösen mukaan Ylösen saa helposti innostumaan, eikä tämä kuulemma edes tuomitse hullujakaan ideoita ja satunnaisia riehumisia. Kun Kuopion viinijuhlilla nuorempi ystävä tanssi muiden mukana pöydällä, vanhempi yhtyi tanssiin lattiatasolla.

‒ Koskaan emme ole nauraneet yhtä paljon, vakuuttaa Ylönen.

Kaksikko käy keikoilla, festareilla ja risteilyillä. Shoppailutkin onnistuvat yhteistuumin.

‒ Aina on hyvä syy lähteä yhdessä reissuun tai ostoksille, jopa ihan ex tempore, kunhan perhettä vähän varoitellaan etukäteen.

Puolisotkin on jo toisiinsa tutustutettu. Grillailtu on Hätösten luona, josta lähdettiin yhdessä festareille. Hätöset kolmine lapsineen ovat viihtyneet myös Ylösten mökillä. Enää ei edes tarvitse puolisolle sanoa, kenen kanssa on lähdössä minnekin. Asia on selvä sanomattakin.

Jäsenhankintaan hauskanpidon ohessa

Ylöstä ja Hätöstä yhdistää myös Ammattiliitto Pro ja siellä Rahatalouden ammattilaiset Ratas ry.

‒ Käymme yhdessä yhdistyksen, liiton ja aluejohtokunnan järjestämissä jäsentilaisuuksissa ja innostamme muitakin mukaan. Iloisen yhdessäolon myötä voi tehdä jäsenhankintaa, kertoo Ylönen, joka toimii myös S-Pankin pääluottamusmiehenä.

Vaikka likipitäen kaikkea tehdään yhdessä, muutamat harrastukset erottavat: Hätönen pelaa koripalloa ja Ylönen hoitaa puutarhaa. Osa Ylösen vapaa-ajasta kuluu myös kuuden lapsenlapsen kanssa, viisi tytärtäkin perheineen ansaitsevat oman aikansa.

Seuraavaksi kaksikko suuntaa viettämään maaliskuista hotelliviikonloppua Helsinkiin.

‒ Se on niin kuin tyttöjen ilta. Puhutaan varmaan työasioitakin, sillä kaveripiiri on työpaikalta.

Ystävät käyttävät toisistaan lempinimiä: Patu-nimen Pauliina on saanut aikoinaan jo isältään, mutta se on käypä tänäkin päivänä. Virpi on luonnollisesti Vippe.

‒ Tai oikeastaan Vippe Vipeltäjä, se kuvaa häntä parhaiten.