Uusi lakkoaalto alkaa ensi yönä

Lapset tekevät tehtäviä päiväkodissa.
Yksityiselle sosiaalipalvelualalle ei löytynyt tänään sopua. Lakot alkavat ensi yönä. Kiistan sovittelu jatkuu ensi maanantaina 5.6.

Uusi lakkoaalto alkaa ensi yönä

Julkaistu 30.05.2023 klo 16:30

Yksityisen sosiaalipalvelualan kiistaan ei löytynyt ratkaisua tänään tiistaina. Näin olleen lakot alkavat keskiviikkona 31. toukokuuta. Ne kohdistuvat Uudenmaan ja Varsinais-Suomen lastensuojeluun sekä yksityisiin päiväkoteihin.

Lastensuojelun lakon piirissä olevat toimipisteet löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.5. kello 00:01 ja lauantain 3.6. kello 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Varhaiskasvatukseen lakon piirissä olevat yksityiset päiväkodit löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.5. kello 00:01 ja perjantain 2.6. kello 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Ympärivuorokautisen palveluasumisen osalta lakot alkavat kesäkuun alussa ja ne koskevat 28 yksikköä Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. Lakon piirissä olevat työpaikat löydät täältä. Lakko alkaa torstaina 1.6. kello 00.01 ja päättyy lauantaina 3.6. kello 23.59. Työtaistelu koskee lakon aikana alkavia työvuoroja.

Hätätyö on rajattu lakkojen ulkopuolelle.

Kiistan sovittelu jatkuu ensi maanantaina 5.6.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu

Lisäksi ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu. Pro jätti muiden järjestöjen ohella jättänyt ylityökiellon jatkoilmoituksen. Ylityökielto jatkuu huomenna keskiviikkona 31.5. kello 13 ja on voimassa keskiviikkoon 14.6. kello 13 asti. Lakoilla vauhditetaan alan työehtosopimusneuvotteluja, joita on käyty tammikuusta lähtien.

Työehtosopimusneuvotteluja käyvät Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote sekä Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Ammattiliitto Pro kuuluu Sallin neuvottelujärjestöön yhdessä Ammattiliitto Jytyn ja Suomen Terveydenhoitajaliiton STHL:n kanssa. Työnantajapuolta edustaa Hyvinvointiala HALI.