Hyppää pääsisältöön

Rakennusalojen työehtosopimukset selkokielellä

Pro sopii ainoana järjestönä toimihenkilöiden rakennusalan, rakennustuotteen ja talotekniikan työehtosopimukset. Olemme tiivistäneet ja selkeyttäneet työehtosopimusten sisällöt niin, että löydät ja ymmärrät tarvitsemasi tiedon nopeasti ja helposti.
Mitä eroa on työehtosopimuksella ja työsopimuksella?

Työehtosopimus on työnantajaliiton  ja  työntekijäliiton neuvottelema sopimus, joka määrittää työsuhteen vähimmäisehdot, esimerkiksi palkan ja lomien määrän. Henkilökohtaiseen työsopimukseen voi sopia tessiä huonommista ehdoista vain, jos tessissä on nimenomaisesti näin sovittu.  Minimiehtoja paremman työsopimuksen voi tietysti aina neuvotella.

Työehtosopimuksessa on neuvoteltu myös työajoista ja ylityökorvauksista. Pron työehtosopimuksissa tärkeitä kokonaisuuksia ovat muun muassa vuorolisät, matka-ajan palkka ja sairausajan palkka sekä äitiysvapaan palkka, lomarahat ja päivystyskorvaukset. Eniten työehtosopimuksista löytyy työaikaa koskevia määräyksiä. Tällaisia ovat esimerkiksi työajan tasaamisjärjestelmät vuorotyössä, vuorotyökorvaukset ja viikon vapaapäivät.

Vaikka Suomen lainsäädännössä on kirjauksia työehdoista, tessit takaavat palkansaajalle pelkkää lakia kattavamman turvan ja paremmat edut. Esimerkiksi palkasta sovittaessa alan yleissitova työehtosopimus on hyvä perälauta. Työnantaja ei voi maksaa pienempää palkkaa kuin tessissä on sovittu.

Laissa ei ole minimipalkkaa. Samoin monia palkan lisiä ja lomarahoja ei lainsäädäntö tunne. Jos palkkaus on vain lain varassa, työnantaja päättää, millaista palkkaa on valmis maksamaan. Työehtosopimukset takaavat myös palkanmaksun pidemmän sairausloman ajaksi kuin laki. Äitiysloman ajalle tes takaa kolmen kuukauden palkan, mutta laki ei palkanmaksuun velvoita. Työmatkojen aikaisia päivärahojakaan laki ei tessin tapaan tunne.

Työsopimus on sinun ja työnantajan välinen sopimus, jolla sovitaan  työsuhteen ja työn tekemisen ehdoista.  Se voi olla voimassa toistaiseksi tai määräajan. Työsopimuksen lisäksi työsuhteesi ehtoihin vaikuttaa esimerkiksi alalla sovellettava työehtosopimus, lainsäädäntö, työpaikan käytännöt, työantajan ohjeet ja määräykset.

Työsopimus määrittelee, paljonko sinulle maksetaan palkkaa, mikä on työntekopaikkasi sekä milloin työsi alkaa ja päättyy.  Lisäksi sen tulisi myös kertoa, mitkä ovat pääasialliset työtehtäväsi.  Mikäli sinulla ei ole työsopimusta, näistä asioista ei ole sovittu sinun ja työnantajasi välillä. Tyypillisesti työsopimuksessasi mainitaan myös työhön sovellettava työehtosopimus, joka määrittelee työsuhteesi ehtoja lainsäädäntöä tarkemmin.