Perhevapaat uudistuvat - mitä se käytännössä tarkoittaa?

Vanhemman käsi, josta pieni vauva pitää kiinni.
Eduskunta hyväksyi perhevapaauudistuksen, joka tulee voimaan 1.8.2022. Uudistuksen myötä perheiden hoivavastuu jakautuu tasaisemmin ja työelämän tasa-arvo kasvaa. Tämä on pitkään ollut Ammattiliitto Pron tavoitteena.

Perhevapaat uudistuvat - mitä se käytännössä tarkoittaa?

Julkaistu 09.12.2021 klo 09:45

Uudessa mallissa kumpikin vanhempi saa 160 päivärahapäivän kiintiön. Kyseessä on ansiosidonnainen eli palkkaan sidottu korvaus.

Lisäksi raskaana oleva saa 40 päivärahapäivän mittaisen raskausrahan. Kaikkineen päivärahapäiviä on yli 14 kuukautta; melkein kaksi kuukautta enemmän kuin nyt.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että perheiden valinnanmahdollisuudet paranevat, kun vanhempainrahakiintiöstä voi luovuttaa toiselle vanhemmalle päiviä (0-63 päivää).

Kohti tasa-arvoista työelämää

Suomessa naiset ja miehet osallistuvat lähes yhtä paljon työelämään, mutta naiset käyttävät tällä hetkellä valtaosan perhevapaista. Isät käyttävät tutkimusten mukaan vain noin kymmenen prosenttia vanhempainvapaapäivistä. Isistä 20 prosenttia ei käytä vapaata ollenkaan. Vain alle puolet isistä hoitaa lasta ilman toista vanhempaa.

Uudistus parantaa isien mahdollisuuksia hoitaa omaa lastaan. Uudistus myös monipuolistaa kuvaa siitä, mikä on miesten ja naisten rooli perheessä ja nyky-yhteiskunnassa. Isälle kiintiöity pitkä perhevapaajakso antaa myös työnantajille signaalin siitä, että isät siinä missä äiditkin osallistuvat lasten hoitoon.

Perhevapaiden tasaisempi jakautuminen naisten ja miesten kesken parantaa sukupuolten tasa-arvoa työelämässä ja työmarkkinoilla. Syrjinnän rekrytoinnissa ja määräaikaisten työsuhteiden uusimisessa arvioidaan vähenevän, kun työelämän lähtökohta ei jatkossa ole se, että nuori nainen on riskirekrytointi.

Naisten lyhyemmillä poissaoloilla työelämästä on myös positiivinen vaikutus naisten ura- ja palkkakehitykseen aina eläkekertymään asti.

Uudistus vaatii asennemuutosta

Suurin haaste uudistuksessa on, että työsopimuslaki asettaa paljon rajoituksia nyt hyväksyttyjen joustojen käyttämiselle, joten käytäntö on edelleen liian usein kiinni työnantajasta. Ilman työnantajan myönteistä suhtautumista ja asenteiden muuttumista uudistuksen tarkoitus voi vesittyä.

NYKYTILANNE
Raskaana oleva saa 105 päivärahapäivää ja isä 54 päivää isyysrahaa. Lisäksi vanhempien jaettavissa on 158 päivärahapäivää.
UUSI MALLI
Kumpikin vanhempi saa 160 päivärahapäivän kiintiön. Yhteensä uudistus tuo lasta kohden vanhempainrahapäiviä noin 13 kuukautta.