Tie vuorille, Alpit

Kokenut työntekijä

Sinulla on kokemusta, näkemystä ja rutiinia. Mietitkö, miten turvaat omat oikeutesi työpaikan muutostilanteessa? Tai voisiko työkuormaa keventää? Täältä löytyy vastauksia pitkän uran konkareille.
Etkö ole vielä jäsen? Liity jäseneksi jo tänään.
Aikuinen mies, puhelin
Hei, haluatko tietää lisää?
Jos jäit vielä miettimään jäsenyyttä, voit olla meihin yhteydessä.

Katso, miten Pro voisi auttaa juuri sinua, jolla on kokemuksen voimaa

Ydinpalvelumme
Sininen turkoosi aaltoileva tausta
Oman alasi työehtosopimus on käytössäsi

Näkyvin osa työtämme on sopiminen ja sopimusten valvominen. Sovimme työnantajan kanssa muun muassa minimipalkoista, työajoista ja palkan lisistä.

Asiantuntijamme ovat palveluksessasi

Oman työpaikkasi luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun lisäksi apunasi ovat Pron asiantuntijat ja lakimiehet. Oikeusapu on sinulle täysin riskitöntä ja maksutonta.

Kokenut nainen, puhelin
Tee suunnitelma hyvinvointiin

Jäsenenä voit ottaa maksutta yhteyttä psykologiin, terapeuttiin tai fyysisen hyvinvoinnin ja ravitsemuksen asiantuntijaan.  Keskustele vaikka stressinhallinnasta, ikäsyrjinnästä tai motivaatiosta.

Aikuinen nainen, sateenvarjo, vakuutukset
Tuki työttömyys- ja lomautusjaksoille

Prolaisena kuulut Työttömyyskassa Prohon ja saat ansiosidonnaista työttömyysturvaa, kun sen ehdot täyttyvät. Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen ripeimpiä.

Löydä Pron koulutus läheltäsi

Onko luottamusmieskurssista jo aikaa? Hyötyisitkö uusimmasta lakitiedosta tai taloudellisten tunnuslukujen paremmasta osaamisesta? Katso koulutukset.

Nuori nainen hymyilee sohvalla, puhelin kädessä
Katso videoita ja webinaareja, kun haluat

Tarjoamme huikean määrän videoita sekä webinaareja hyödynnettäväksesi juuri silloin kun haluat. Saat tietoa, vinkkejä ja inspiraatiota.

Muut palvelumme

Sinua voisivat kiinnostaa nämä aiheet, kun kokemusta ja näkemystä riittää

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

erkki aronen
ProStoori
Julkaistu 10.03.2021
Rakennusalalla työskennellyt työnjohtaja ja luottamusmies Erkki Aronen aloitti sairaanhoitajaopinnot Laurean monimuotokoulutuksessa elokuussa 2020.
Aikuisena opintielle? Saat uusia taitoja ja näkökulmia
ProStoori
Julkaistu 21.03.2019
Jos opiskeluvuosista on vierähtänyt vuosikymmeniä, kannattaa aivan ensin ottaa uudet opiskelumenetelmät haltuun, Pron koulutuspäällikkö Tiina Kiuru sanoo.
Elämäntilanteessasi usein kysyttyjä kysymyksiä

Palkkalaskurimme auttaa jäseniämme oman palkkatason arvioinnissa. Tiedot perustuvat laajaan jäsentutkimukseen. Palkka-asiat selviävät myös juttelemalla työpaikan luottamusmiehen kanssa tai ottamalla yhteyttä Pron lähimmän aluetoimiston sopimusala-asiamieheen.

Mikäli olet sopinut työnantajasi kanssa nettopalkasta, voit arvioida bruttopalkkasi määrää netto/bruttopalkkalaskurilla. Laskuri sopii tilanteeseen, jossa nettopalkka on ainoa ansiotulo eikä työnantaja vastaa muista tuloista menevistä veroista.

Ansioperusteisen työttömyysturvan kertyminen edellyttää jäsenyyttä yrittäjille tarkoitetussa työttömyyskassassa, sillä yrittäjän työssäoloehto ei kerry palkansaajakassassa. Lisätietoa yrittäjyydestä sekä yrittäjille tarjoamistamme eduista Palkansaajasta yrittäjäksi -sivultamme.

Usein liiallista työmäärää pyritään hallitsemaan työntekoon käytettävää aikaa lisäämällä. Työtahti kasvaa, tauot jäävät pois ja työntekoa jatketaan jopa vapaa-ajalla. Vaikka työajan valvonta on työnantajan lakisääteinen tehtävä, aina työnantajakaan ei tiedä, kuinka paljon omaa vapaa-aikaansa työntekijät käyttävät työn tekemiseen. Jos huomaamattasi olet joutumassa 24/7 tunnin työkierteeseen, pysähdy ja mieti. Onko tämä ylenmääräinen työnteko järkevää jaksamisesi kannalta? Tottuuko työnantajakin vaatimaan aina vain lisää, kun jatkan työpäivää omalla ajalla? Olisiko aika ottaa asia esiin esimiehen kanssa?

Luottamushenkilöt neuvovat työaikanormien sisällöstä.

Opintovapaata on myönnettävä, jos sen siirtämiseen myöhempään ajankohtaan ei löydy riittäviä perusteita ja opiskelun tai koulutuksen sisältö täyttää lain edellytykset.

Kun opintovapaata haetaan yli viideksi päiväksi, työnantajan on ilmoitettava päätöksensä kirjallisesti 15 päivää ennen opintovapaan alkua. Kun vapaata haetaan enintään viideksi päiväksi, työnantajan on ilmoitettava ratkaisusta seitsemän päivää ennen koulutuksen tai opiskelun alkua.

Jos työnantaja pyytää erikseen, henkilön on esitettävä todistus opintovapaan käyttämisestä hyväksyttävällä tavalla. Työnantaja ei saa irtisanoa tai purkaa toimihenkilön työsopimusta sillä perusteella, että hän on hakenut tai käyttänyt opintovapaata.

Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen voi saada aikaisintaan 61-vuotiaana. Sen rinnalla voi työskennellä vapaasti ilman työaika- ja tulorajoja, mutta työskentelyä ei edellytetä. Osittainen varhennettu vanhuuseläke pienentää eläkekarttumaa.

Vuoden 2017 alusta voimaantulleen työeläkeuudistuksen myötä osa-aikaeläke poistui. Maksussa olevat osa-aikaeläkkeet jatkuvat kuitenkin vanhojen säännösten mukaan.

Työsuojelu on yhteistyötä ja koskee koko henkilöstöä. Jos havaitset puutteita työympäristössäsi, ilmoita niistä työnantajallesi sekä työsuojeluvaltuutelulle. Epäkohdan korjaaminen on työnantajasi vastuulla. Esimiehillä on oman toimenkuvansa ja asemansa mukainen vastuu sekä päätösvalta työsuojeluasioissa. He arvioivat esitettyjen työsuojelutoimien tarpeen ja tärkeysjärjestyksen sekä päättävät tarvittavista voimavaroista ja toteutuksesta. Jos toimit esimiehenä eikä oma päätösvaltasi ei ole riittävä, vie asia oman esimiehesi ratkaistavaksi.

Työsuojeluvaltuutettu puolestaan on työpaikan turvallisuuden asiantuntija. Työsuojeluvaltuutettu valvoo työpaikalla henkilöstön edustajana työsuojelulain toteutumista. Hän perehtyy työpaikkaansa koskeviin työsuojeluasioihin ja osallistuu työpaikan työsuojelutarkastuksiin.

Ilmoittaudu työnhakijaksi

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-toimiston Oma asiointi -palvelussa www.te-palvelut.fi viimeistään ensimmäisenä työttömyys- tai lomautuspäivänä. Ansiopäivärahaa voidaan maksaa ja omavastuuaika asettaa vain ajalta, jona työnhaku on voimassa.

Lähetä Pro-kassaan ensimmäinen hakemus ja liitteet

Ansiopäivärahaa haetaan työttömyyskassasta. Voit lähettää ensimmäisen ansiopäivärahahakemuksen ja liitteet työttömyyskassaan kahden viikon työttömyyden tai lomautuksen jälkeen. Kätevimmin hakemuksen ja liitteet saa lähetettyä Pro-kassan sähköisen asioinnin kautta.  Mutta voit myös täyttää paperilomakkeen ja lähettää sen liitteineen postitse, mikäli sähköisen asioinnin käyttäminen ei ole mahdollista. Huomaa, että ansiopäivärahaa ei voi hakea etukäteen, mutta sitä täytyy kuitenkin hakea 3 kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta haluat ansiopäivärahaa maksettavan.

Lähetä jatkohakemus helposti Pro-kassan sähköisen asioinnin kautta

Jos olet kokonaan työtön, lähetä seuraava hakemus eli jatkohakemus neljältä kalenteriviikolta (maanantaista sunnuntaihin) tai täyden kalenterikuukauden jaksolta heti jakson täytyttyä. Toimi näin, vaikka kassa ei olisi vielä antanut päätöstä ensimmäisestä hakemuksesta, jotta hakemus ei vanhene. Ansiopäivärahaa haetaan aina jälkikäteen, mutta sitä ei makseta 3 kuukautta vanhemmalta ajalta. Hakemusten täytyy olla kassassa 3 kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta haet ansiopäivärahaa.

Elämäntilanne ruuhkavuodet
Ruuhkavuodet
Vauhti päällä töissä ja kotona. Keskitytkö oikeisiin asioihin? Uravalmentaja auttaa työelämän suuntaamisessa.
Elämäntilanne työnhakija
Työnhakija
Kassasta päiväraha tilille rivakasti. Uusi suunta työelämään löytyy uravalmennuksen avulla.
Elämäntilanne uralla eteenpain -ikoni
Kokenut työntekijä
Vielä ei ole kiire eläkkeelle, vaikka kokemusta onkin kertynyt rutkasti.
Elämäntilanne opiskelu
Opiskeluaika
Opiskelun ja työnteon yhdistäminen voi olla haastavaa. Meiltä saat apua ja vinkkejä.
Elämäntilanne arkistunut työ
Uralla eteenpäin
Uravalmentaja auttaa työelämän suuntaamisessa. Mihin muuhun kuin nykyiseen työhön osaamisestasi olisi hyötyä?
Elämäntilanne uran alku
Uran alussa
Asiantuntijamme auttavat työelämäkysymyksissä. Saat henkilökohtaista sparrausta työhaastatteluun.
Elämäntilanne yrittäjä
Yrittäjyys
ProSoolo helpottaa ja turvaa arkea sekä tarjoaa mahdollisuuksia yksinyrittäjän verkostoitumiseen.
Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.