Yksinyrittäjyys

Valokuituoptiikka lähikuva, moderni tietoliikennetekniikka, tausta

Yksinyrittäjyys

Suunnitteletko yksinyrittäjäksi ryhtymistä tai oletko jo kevytyrittäjä?

Voit kokeilla palvelua kaksi viikkoa maksutta. Hinta sen jälkeen on 14 euroa kuukaudessa. Palvelu ei sisällä työttömyyskassan jäsenmaksua.

Katso, miten ProSoolo voisi auttaa sinua yksinyrittäjänä

Ydinpalvelumme
Kaksi ihmistä katsoo puhelinta.
Uusyrityskeskus tukee ja neuvoo

ProSoolon käyttäjänä voit kysyä yrittäjyydestä tai sparrailla erilaisista yrittäjyyteen liittyvistä ideoista. Vastaajina palvelussa ovat yrittäjyyden huippuammattilaiset.

Neuvottelutulos, kädenpuristus
ProSoolon oma Sopimuskone

ProSoolo-palvelun käyttäjänä laadit, allekirjoitat ja arkistoit kaikki yritystoiminnan sopimukset ja muut asiakirjat vaivatta yhdellä alustalla.

Mies ja nainen juristin tai lakimiehen puheilla
Yksinyrittäjän lakineuvonta

Saat asianajotoimisto Evershedsin kokeneilta asianajajilta neuvoja puhelimitse yrittäjyyteen liittyvissä kysymyksissä, kuten yrityksen perustamisessa, vakuutuksissa ja viranomaisasioinnissa.

Muut etumme
Pankit ja raha, talous, säästöpossu sinisellä taustalla
Laskuta osaamistasi helposti

OP Kevytyrittäjä myöntää ProSoolon kautta tulleille uusille OP Kevytyrittäjille ensimmäiset 1 000 € laskutusta palvelumaksulla 0 %.

Nuori mies sohvalla, puhelin kädessä
Koulutukset ja seminaarit

ProSoolon käyttäjänä pääset osallistumaan maksuttomiin webinaareihin ja seminaareihin. Käytössäsi on myös kattava video- ja webinaarikirjasto.

Vihreitä kristalleja, timantteja, murska
Vakuutamme yrittäjän

Saat oikeudenkäyntikuluvakuutuksen, jossa vakuutusmäärä on 4 000 € ja omavastuu 200 €. Sinulle kuuluu matkustaja- ja tapaturmavakuutus, ammatillinen vastuu- sekä järjestövakuutus. Yritysvakuutus - 30%.

Sinua voisivat kiinnostaa nämä aiheet yksinyrittäjänä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Yrittäjänä voit päättää omasta työstäsi ja määrätä itse työaikasi, hinnoittelusi sekä työn tekemisen tavat.  Suomessa on viisi erilaista yritysmuotoa: yksityinen elinkeinonharjoittaja (toiminimi), osakeyhtiö, kommandiittiyhtiö, avoin yhtiö ja osuuskunta. Lisäksi on yksinyrittäjiä, jotka elättävät itsensä omalla työllään ilman työsuhdetta. Heitä kutsutaan itsensätyöllistäjiksi.

Yrittäjän tulot muodostuvat tehdyn tuloksen perusteella ja saattavat vaihdella paljonkin kuukausittain. Sen sijaan palkansaaja saa työsopimuksessa sovitun rahasumman esimerkiksi tehtyä työtuntia tai kuukautta kohti.

Päätoimisena yrittäjänä et ole pääsääntöisesti oikeutettu työttömyysturvaan, vaikka yrittäjyydestä saatavat tulot olisivat pienet tai loppuisivat kokonaan. Sivutoiminen yrittäjä sen sijaan on pääsääntöisesti oikeutettu työttömyysturvaan. Lisäksi yrittäjänä maksat itse sosiaaliturvasi ja eläkemaksusi. Palkansaajalla työnantaja maksaa niistä merkittävän osan.

Ansioperusteisen työttömyysturvan kertyminen edellyttää jäsenyyttä yrittäjille tarkoitetussa työttömyyskassassa, sillä yrittäjän työssäoloehto ei kerry palkansaajakassassa. Lisätietoa yrittäjyydestä sekä yrittäjille tarjoamistamme eduista Palkansaajasta yrittäjäksi -sivultamme.

ProSoolo on yksinyrittäjille, toiminimellä työskenteleville ja ammatinharjoittajille tarkoitettu palvelu, joka helpottaa ja turvaa arkea ja tarjoaa mahdollisuuksia verkostoitumiseen.  Se tarjoaa juridista apua, vakuutusetuja, sparrausta, koulutusta sekä paljon muita etuja.

Jos olet Pron yrittäjäjäsen, suosittelemme liittymistä yrittäjien työttömyyskassan jäseneksi. Voit liittyä jäseneksi, jos yrittäjyyttä varten otetun lakisääteisen eläkevakuutuksesi (YEL, MYEL) vuosityötulo on vähintään 13 076 euroa vuonna 2020.

Yrittäjille tarkoitettuun kassaan kannattaa liittyä heti yrittäjäksi ryhdyttyäsi, koska yrittäjänä et voi kerryttää päivärahaoikeutta eli yrittäjän työssäoloehtoa Työttömyyskassa Prossa. Jotta ansioturvaan ei tule katkosta, liittyminen yrittäjille tarkoitettuun kassaan tulee tehdä viimeistään kolmen kuukauden sisällä yrittäjäksi ryhtymisestä. Liittymisen pitää lisäksi tapahtua kuukauden sisällä Työttömyyskassa Prosta eroamisesta.

Jos olet palkkatyössä ja yritystoimintasi on sivutoimista, kannattaa työttömyysvakuutus järjestää Työttömyyskassa Pron kautta.

Työttömyysturvassa yrittäjäksi katsotaan Suomessa vakituisesti asuva yrittäjä, joka on yrittäjien eläkelain (YEL) tai maatalousyrittäjien eläkelain (MYEL) mukaan yrittäjä. Yrittäjänä pidetään myös henkilöä, joka tekee ansiotyötä olematta työ- tai virkasuhteessa.

Yrittäjäksi katsotaan myös TyEL-vakuutuksen piiriin kuuluva henkilö, jos hän

• omistaa yksin vähintään 15 % tai hän yhdessä perheensä kanssa omistaa vähintään 30 % yhtiöstä, jossa hän työskentelee johtavassa asemassa
  • omistaa yksin tai hän yhdessä perheensä kanssa omistaa vähintään 50 % yhtiöstä, jossa hän työskentelee.

Yrittäjän kanssa samassa taloudessa asuva puoliso (myös avopuoliso), lapset, lastenlapset, vanhemmat ja isovanhemmat katsotaan yrittäjän perheenjäseniksi.

Mikäli yritystoiminta on sivutoimista, henkilö voi tietyin edellytyksin saada soviteltua ansiopäivärahaa. Työvoimaviranomainen ratkaisee, onko yritystoiminta sivutoimista. Jos yritystoiminta katsotaan päätoimiseksi ja on kyse yli kaksi viikkoa kestävästä toiminnasta, soviteltua päivärahaa ei voida maksaa.

Elämäntilanne ruuhkavuodet
Ruuhkavuodet
Vauhti päällä töissä ja kotona. Keskitytkö oikeisiin asioihin? Uravalmentaja auttaa työelämän suuntaamisessa.
Elämäntilanne työnhakija
Työnhakija
Kassasta päiväraha tilille rivakasti. Uusi suunta työelämään löytyy uravalmennuksen avulla.
Elämäntilanne uralla eteenpain -ikoni
Kokenut työntekijä
Vielä ei ole kiire eläkkeelle, vaikka kokemusta onkin kertynyt rutkasti.
Elämäntilanne opiskelu
Opiskeluaika
Opiskelun ja työnteon yhdistäminen voi olla haastavaa. Meiltä saat apua ja vinkkejä.
Elämäntilanne arkistunut työ
Uralla eteenpäin
Uravalmentaja auttaa työelämän suuntaamisessa. Mihin muuhun kuin nykyiseen työhön osaamisestasi olisi hyötyä?
Elämäntilanne uran alku
Uran alussa
Asiantuntijamme auttavat työelämäkysymyksissä. Saat henkilökohtaista sparrausta työhaastatteluun.
Elämäntilanne yrittäjä
Yrittäjyys
ProSoolo helpottaa ja turvaa arkea sekä tarjoaa mahdollisuuksia yksinyrittäjän verkostoitumiseen.