Hyppää pääsisältöön

Edunvalvontasektorit ja aluetoimistot

Pron edunvalvonta muodostuu viidestä sektorista: teollisuus-, finanssi-, palvelu-, ict- ja viestintäsektorista sekä julkisesta sektorista. Sektorit hoitavat sopimusalojensa neuvottelutoiminnan ja vaikuttavat esimerkiksi palkansaajia koskevaan lainsäädäntöön. Kullakin 75 työ- ja virkaehtosopimuksella on yksi tai useampi sopimusalavastaava. Aluetoimistoissa edunvalvontatyötä tekevät sopimusala-asiamiehet. Edunvalvonnan henkilöstö työskentelee Helsingin Kalasatamassa ja liiton aluetoimistoissa.
Yhteystiedot

Liiton palveluksessa työskentelee laaja joukko eri alojen asiantuntijoita. Heidän yhteystietonsa löydät oheisesta linkistä.

Rahoitus, talous, palkanlaskenta, raha ja talous
Finanssisektori
Rahoitus, talous, palkanlaskenta, raha ja talous

Neuvottelee kolme yleissitovaa työehtosopimusta rahoitusala, luottotieto- ja perintäala sekä rahankäsittelyala. Lisäksi neljä talokohtaista työehtosopimusta: Danske Bank, Eläketurvakeskus, Finnvera ja Crosskey. Myös vakuutusalan toimihenkilöiden edunvalvonta.

Johtaja Antti Hakala.

Ict- ja viestintäsektori
Image

Neuvottelee työehtosopimukset muun muassa TeliaSoneralle, Elisaan, DNAlle sekä tietoverkkojen huollosta ja kunnossapidosta vastaaville yrityksille. Vastaa call centereiden sekä sähköisen ja painetun median toimihenkilöiden työehtosopimuksista.

Johtaja Antti Hakala.

Silmälasit pöydällä
Palvelusektori
Silmälasit pöydällä

Neuvottelee kymmeniä yleissitovia tai yrityskohtaisia työehtosopimuksia. Sektorille kuuluvat rakennus- ja kiinteistöpalvelualan työehtosopimukset. Lisäksi sektori neuvottelee sopimukset kuljetus- ja logistiikka-alalle sekä muun muassa pelialan, tilitoimistojen, sekä laboratorio- ja ahtausalan työehtosopimukset.

Johtaja Minea Pyykönen.

Jyväskylän yliopisto
Julkinen sektori
Jyväskylän yliopisto

Suurin osa julkisen sektorin jäsenistä työskentelee valtion virastoissa ja laitoksissa, yliopistoissa, valtion omistamissa yrityksissä mutta myös yksityisillä aloilla. Neuvottelee parikymmentä työ- ja virkaehtosopimusta. Sopimusaloja ovat muun muassa valtio, yliopisto, Paltan erityisalojen yleinen työehtosopimus, Alkon toimihenkilöt, Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut, Kansallisgalleria, yksityinen sosiaalipalveluala, neuvonta-ala, seminologit ja keinosiemennysasemat ja Unigrafia.

Johtaja Niko Simola.

Kaksi insinööriä näkyy läpi suuren hammaspyörän akselin, metalliteollisuus
Teollisuussektori
Kaksi insinööriä näkyy läpi suuren hammaspyörän akselin, metalliteollisuus

Neuvottelee kymmeniä työehtosopimuksia, joista valtaosa yleissitovia. Sektorille kuuluvat muun muassa teknologiateollisuus, autoala, metsäteollisuus (paperi- ja puunjalostus), kemianteollisuus sekä elintarviketeollisuus, energiateollisuus, kulutustavarateollisuus ja suunnittelu- ja konsulttiala.

Johtaja Anssi Vuorio.

Suomen kartta
Aluetoimistot
Suomen kartta

Sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella ja Turussa.

Aluetoimistoissa työskentelevät sopimusala-asiamiehemme auttavat jäseniämme työelämäkysymyksissä ja tukevat yhdistysten toimintaa.

Toimistot osallistuvat alueellaan yhteiskunnalliseen, koulutus- ja elinkeinopoliittiseen vaikuttamiseen sekä ylläpitävät Pron paikallisia yhteistyösuhteita.

Aluetoimintaa johtaa Heikki Tuominen.