Vakuutusala kannustaa tekoälyn vastuulliseen kehittämiseen

Kädessä on kynä, jolla kirjoitetaan muistiinpanoja.
Vakuutusala haluaa rohkaista tekoälyn kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Tekoälyn avulla voidaan parantaa työhyvinvointia ja tuottavuutta. Huolena on, että kehitystyössä on jääty jälkeen.

Vakuutusala kannustaa tekoälyn vastuulliseen kehittämiseen

Julkaistu 19.03.2021 klo 15:00

Tekoälyn mahdollisuudet ovat työelämässä valtavat. Sen avulla voidaan esimerkiksi parantaa työolosuhteita sekä asiakaspalvelua ja -tyytyväisyyttä. Lisäksi tekoäly voi hoitaa rutiinitöitä, jolloin työntekijät voivat hyödyntää omaa osaamistaan ja tehdä inhimillisiä vahvuuksia edellyttäviä tehtäviä.

Huolena kuitenkin on, että Eurooppa on jäänyt jälkeen tekoälyteknologian kehittämisessä. Eurooppalaiset vakuutusalan työnantaja- ja työntekijäjärjestöt ovatkin tehneet yhteisen julistuksen, jolla he pyrkivät vauhdittamaan tekoälyn vastuullista käyttöä.

Työhön osallistunut Ammattiliitto Pron yhteyspäällikkö Liisa Halme on asiasta innoissaan. Eurooppa-tasolla on tehty hyvää yhteistyötä jo vuosia esimerkiksi etätyön suhteen. Yhteistyöstä on saatu arvokkaita työkaluja ja menetelmiä suomalaisten työntekijöiden arkeen.

-Tekoälyjulistus on tärkeä dokumentti, joka tulee jalkauttaa myös Suomessa alan yhtiöihin.

Se on myös uraauurtava askel EU-tason sosiaalisessa vuoropuhelussa.

- Yhteinen julistus tuo vakuutusalalle EU-tasolla kaivatut kirjaukset eri osa-alueista, joilla on merkittävä vaikutus alan työntekijöille työn ja ympäristön muuttuessa. On tärkeää ottaa huomioon työntekijöiden hyvinvointi, jatkuvan oppimisen periaate, tekoälyn eettisyysaspektit sekä informaatio- ja konsultaatio-oikeudet uusien järjestelmien ja työtapojen käyttöönotossa, Liisa Halme jatkaa.

Yhteinen julistus on hyvä esimerkki työnantajien ja työntekijöiden yhteistyöstä EU-tasolla.

- Koronakriisi on saanut aikaan valtavan digiloikan ja vakuutusalan osapuolet ovat olleet hyvin ajan hermolla valmistellessaan tekoälyjulistusta, toimialapäällikkö Anu Sajavaara Paltasta toteaa.

Eurooppalaisessa vakuutusalan etujärjestöjen vuoropuhelun eli ns. sosiaalidialogin osapuolia ovat työnantajapuolelta Insurance Europe, AMICE ja BIPAR sekä työntekijäpuolelta UNI Europa Finance. Vakuutusalalla näiden järjestöjen toiminnassa ovat työnantajapuolelta mukana Palvelualojen työnantajat Palta sekä Finanssiala ja työntekijäpuolelta Ammattiliitto Pro.

Vakuutusalan yhteinen tekoälyjulistus kannustaa tekoälyteknologian vastuulliseen kehittämiseen
Joint declaration on Artificial Intelligence