Hyppää pääsisältöön

Eduskuntavaalit 2023

työelämän pyörteissä
Parempi työelämä rakennetaan yhdessä sopien.

Tulevissa eduskuntavaaleissa Ammattiliitto Pro haluaa asemoitua luottamusta rakentavaksi yhteiskunnalliseksi toimijaksi luoden edellytykset arjelle, jossa suomalaisilla on tilaa tehdä työnsä hyvin.

Eduskuntavaalitavoitteet 2023

Ammattiliitto Pro jakaa omat tavoitteensa neljään kokonaisuuteen, jotka ovat

sopimusjärjestelmän kehittäminen.
Sopimusjärjestelmän
kehittäminen
Työelämän turvallisuuden vahvistaminen
Työelämän
turvallisuuden
vahvistaminen
Osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen
Osaamisen
tunnistaminen ja
kehittäminen
Toimiva yhteiskunta
Toimiva
yhteiskunta

Vuoden 2023 eduskuntavaalit tullaan käymään hyvin erilaisissa oloissa kuin neljä vuotta sitten. Suomalaista yhteiskuntaa ovat viime vuosina koetelleet useat eri kriisit: koronaepidemia, Venäjän hyökkäyssota, energiakriisi ja suomalaisten ostovoiman hupenemisen aiheuttama taloudellinen ahdinko. Kohtaamamme epävarmuus on pakottanut meidät polvilleen arvioimaan monia hyvän elämän peruslähtökohtia uudelleen. Toisaalta kriisit ovat tuoneet esille monia suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksia erityisesti päätöksentekokyvyn nopeuden, talouden uudistumiskyvyn ja keskinäisen luottamuksen osalta. Näistä vahvan yhteiskunnan peruspilareista voidaan pitää kiinni ainoastaan yhdessä sopien.

Kriisien keskellä kasvun ja tulevaisuususkon ylläpitäminen nousevat yhteiskuntapolitiikan tärkeimmiksi tehtäviksi. Vaikka tämänhetkiset tulevaisuusnäkymät haastavat Suomea kummallakin rintamalla, sekä taloudellinen kasvu että tulevaisuususko rakentuvat kuitenkin tavallisten ihmisten luottamuksesta tulevaan. Näin ollen Ammattiliitto Pro pitää tärkeänä, että tulevalla vaalikaudella jatketaan osaamiseen ja hyvinvointiin keskittyvää investointipolitiikkaa sekä vahvistetaan suomalaisen hyvinvointivaltion luottamuspääomaa varmistamalla julkisen sektorin riittävä resursointi. Laadukkaan työelämän mahdollistavien instituutioiden vahvistaminen on olennainen osa tätä työtä.

Tulevissa eduskuntavaaleissa Ammattiliitto Pro haluaa asemoitua luottamusta rakentavaksi yhteiskunnalliseksi toimijaksi luoden edellytykset arjelle, jossa suomalaisilla on tilaa tehdä työnsä hyvin.

Pro katsoo, että näihin kokonaisuuksiin panostamalla suomalaista työelämää voidaan kehittää aiempaa kestävämmäksi ja siten myös tuottavammaksi. Samalla jokaiselle työhön kykenevälle tulee luoda polkuja täysimääräiseen osallisuuteen työmarkkinoilla. Tämä on tärkeää paitsi ihmisten riittävän toimeentulon turvaamisen myös suomalaisen hyvinvointivaltion rahoituspohjan ylläpitämisen kannalta.

Suomen kartta
Tule seuraamaan eduskuntavaali-iltoja omalle paikkakunnallesi
Suomen kartta

Järjestämme maaliskuussa Suomen kattavan eduskuntavaalikiertueen, joka saapuu myös sinun alueellesi!
Katso milloin kevään kiinnostavin työelämäkeskustelu käydään sinun nurkillasi:

7.3. Lahti
8.3. Lappeenranta
13.3. Vantaa
14.3. Rovaniemi
14.3. Kuopio
15.3. Oulu
15.3. Joensuu
20.3. Helsinki
21.3. Pori
21.3. Kouvola
22.3. Turku
22.3. Tampere
22.3. Jyväskylä
23.3. Vaasa

Tiedotamme tarkemmista järjestämispaikoista ja -ajoista lähempänä tapahtumien ajankohtia.

yhteiskuntasuhdejohtaja, jäsenpalvelu, koulutus, viestintä, yhteiskuntavaikuttaminen
yhteiskuntasuhteiden asiantuntija, yhteiskuntavaikuttaminen
Sijaisuus 31.5.2024 saakka.

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Sari Jokikallas blogi
Blogit
Julkaistu 31.01.2023
Aineksia kevään eduskuntavaalien jälkeiseen hallitusohjelmaan on koottu eri tahoilla jo tovi.
Maria Mäkysen blogi
Blogit
Julkaistu 30.01.2023
Tulevaisuuden työpaikat syntyvät korkeakoulutetuille.
työelämän pyörteissä
Julkaistu 25.01.2023
​​​​​​​– Pro tavoittelee luottamusmiehille vahvempaa roolia työelämässä. Lainsäädännöllä tulee taata luottamusmiesten suoja ja luottamusmiesasemaan liittyvät työehtosopimuksen mukaiset oikeudet ja velvollisuudet, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.