Irtisanomissuojan heikennys voi lisätä vuokratyötä

Kuva: Shutterstock
– Lakimuutos heikentäisi vuokratyöntekijän asemaa entuudestaan ja lisäisi vuokratyön käyttöä yrityksissä, kertoo ICT-alan sopimusalavastaava Arto Heikkilä Ammattiliitto Prosta.

Irtisanomissuojan heikennys voi lisätä vuokratyötä

Julkaistu 05.10.2018 klo 08:00

Pro Uutiset

Suomen hallitus aikoo heikentää irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Lakiluonnoksen mukaan yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä kevennettäisiin alle kymmenen henkeä työllistävissä yrityksissä.

Työministeri Jari Lindströmin mukaan ei ole tutkimustietoa siitä, miten irtisanomiskynnyksen madaltaminen vaikuttaisi pienissä yrityksissä.

– Uskotaan siihen, että kohtaanto paranee ja dynamiikka vahvistuu. Sääntely luo kannusteita oman työvoiman käytölle ja toistaiseksi voimassa olevien työsopimusten tekemiselle. On ajateltu näin, että se vähentäisi vuokratyön ja muun epätyypillisen työvoiman käyttöä, hän kertoi tiistain tiedotustilaisuudessa.

Pron ICT-alan sopimusalavastaava Arto Heikkilä kertoo, ettei kyseessä ole uskon asia.

– Lakimuutos heikentäisi vuokratyöntekijän asemaa entuudestaan ja lisäisi vuokratyön käyttöä yrityksissä.

Vuokratyöntekijöiden käyttö lisääntyisi

Yrityksessä työskentelee kymmenen työntekijää sekä muutama vuokratyöntekijä. Vuokratyöntekijöitä ei lasketa mukaan kymmenen työntekijän määrään, koska he eivät ole työsuhteessa siihen yhtiöön, jossa fyysisesti työskentelevät.

– Vuokratyön käyttö varmasti lisääntyisi pienissä yrityksissä. Lisäväkeä haettaisiin vuokratyövoimasta ja oman vakituisen henkilöstön palkkaamista välteltäisiin, jatkaa Arto Heikkilä.

ICT-alalla käytetään jo nyt paljon vuokratyötä

ICT-alalla operaattorit vaihtavat usein vuokratyötä tarjoavaa yritystä. Saman konsernin sisällä on useita yrityksiä, joiden välillä sopimus vaihtuu.

– Vuokratyöntekijä siirtyy ”uudelle työnantajalle”. Hän tekee kuitenkin edelleen samaa työtä samalle operaattorille samassa työntekopaikassa, mutta eri vuokrayhtiölle, kertoo Heikkilä.

Moni operaattori rekrytoi kaikki uudet työntekijät vuokratyöntekijöinä. Vuokratyösuhteen lopuksi hänet voidaan palkata operaattorille, mutta siirto tapahtuu uutena työntekijänä, joka tarkoittaa myös uutta kuuden kuukauden koeaikaa.

– Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi loman kerryttäminen sekä kokemusvuosien kerääminen aloitetaan alusta, kertoo Heikkilä.

Vuokratyöntekijät ovat heikommassa asemassa

Vuokratyöntekijät kokevat usein olevansa heikommassa asemassa kuin vakityöntekijät. Työnantajan vaihtuessa esimerkiksi ICT-alan 3 % ja 5 % kokemuslisät jäävät aina saamatta.

– Paikallisesti sovitut asiat, kuten lounas- tai työsuhdepuhelinetu voi jäädä saamatta, jos toimeksiantaja ei halua näitä tarjota, konkretisoi Heikkilä.

Pankista asuntolainan saaminen ja perheen perustaminen voi myös viivästyä vuokratyösuhteen takia.

– Voi olla vaikeaa rakentaa tulevaisuutta tai suunnitella elämäänsä vuokratyösuhteen varaan, summaa Heikkilä.