Hyppää pääsisältöön

Jaksaminen ja työelämän paineet huolestuttavat nuoria aikuisia

Työelämä huolestuttaa monia nuoria.
Työelämä huolestuttaa monia nuoria. Moni on huolissaan jaksamisestaan ja toimeentulostaan.

Jaksaminen ja työelämän paineet huolestuttavat nuoria aikuisia

Julkaistu 31.05.2022 klo 10:33
Blogit

Nuoret kokevat, että heitä kohtaan on paljon jopa kohtuuttomia odotuksia. Odotetaan täydellisyyttä ja virheettömyyttä esimerkiksi työelämässä.  Nuori aikuinen saattaa olla ensimmäistä kertaa työyhteisössä, eikä hän osaa vielä kaikkia taitoja, joita häneltä odotetaan. Huolta aiheuttavat myös pelko työelämän raskaudesta, jaksamisesta, psyykkisestä hyvinvoinnista ja toimeentulosta. Tiedot käyvät ilmi tällä viikolla julkaistusta Nuorten hyvä elämä -tutkimuksesta.

Miten työelämä voisi pehmentää pudotusta aikuisuuteen?

Miten me, jo työelämässä pitkäänkin olleet voimme pehmentää nuorten aikuisten työelämää? Pelkästään jo työpaikkailmoituksella voidaan luoda mielikuva siitä, millaista täydellisyyttä nuorelta aikuiselta vaaditaan, jotta hän selviytyy uudesta työstä. Nuorten aikuisten paineita voisi helpottaa esimerkiksi sillä, että työpaikkailmoituksessa kerrotaan, ettei sinun tarvitse osata kaikkea. Riittää, kun tulet töihin Me kyllä opetamme -mentaliteetilla.

Nuorten ääni kuuluviin

Nuoret peräänkuuluttivat oman äänensä kuulumista tutkimuksessa. Työpaikkojen ikäohjelmissa tulee ottaa huomioon eri ikäiset työntekijät, niin vanhat kuin nuoret, ehkä ensimmäistä kertaa työelämää kokevat nuoret aikuiset. Ikäohjelmien laatimisessa kannattaisi kuulla myös eri ikäryhmien edustajia.

Nuoret kokivat tärkeäksi myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen sekä ekologisuuden. Tässä jokaisella suomalaisella työpaikalla on brändäyksen paikka. Tulevaisuudessa me kilpailemme juuri näistä nuorista.

Tutkimusorganisaatio E2 julkisti tällä viikolla Nuorten hyvä elämä -tutkimuksen. Tutkimuksessa selvitettiin nuorten aikuisten käsityksiä hyvästä elämästä, voimavaroista, huolista, alueellisista hyvän elämän edellytyksistä sekä Suomen suunnasta. Tutkimukseen haastateltiin yli 1000  20-29 -vuotiasta nuorta aikuista.

Lue koko tutkimus tästä.

Minea Pyykönen

Kirjoittaja on Pron johtaja, jolle eri-ikäisten hyvinvointi työelämässä on sydämen asia.