Hyppää pääsisältöön

Kiky-tuntien tulevaisuus

Teksti: kiky pois
Kilpailukykysopimuksella saatiin peruutettua hallituksen valmistelemat niin sanotut pakkolait. Hallitus myös sitoutui valmistelemaan työelämäuudistuksesta kolmikantaisesti. Valitettavasti hallitus ei tältä osin lupauksiaan ole pitänyt, kuten myöhemmin olemme saaneet todeta.

Kiky-tuntien tulevaisuus

Julkaistu 21.09.2019 klo 09:00
Blogit
Kirjoittanut
Taru Reinikainen

Palkansaajajärjestöt sopivat painostettuna helmikuussa 2016 keskitetystä työmarkkinaratkaisusta eli niin sanotusta kilpailukykysopimuksesta. Kilpailukykysopimuksella pidennettiin muun muassa työaikaa 24 tunnilla vuosittain. Työajan pidennys tunnetaan tuttavallisemmin kiky-tunteina.

Kilpailukykysopimuksella saatiin peruutettua hallituksen valmistelemat niin sanotut pakkolait. Hallitus myös sitoutui valmistelemaan työelämäuudistuksesta kolmikantaisesti. Valitettavasti Sipilän hallitus ei tältä osin lupauksiaan ole pitänyt, kuten myöhemmin olemme saaneet todeta.

Kemianteollisuus menettäisi 30 miljoonaa euroa vuodessa kikyn loppumisen myötä, kertoo työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén Kauppalehden haastattelussa.

Kolmessa kiky-vuodessa kemianteollisuus yksinään on tienannut 90 miljoonaa euroa. Nyt olisi aika jo maksaa nämä talkootunnit takaisin työntekijöille.

Pipelifen toimitusjohtaja Kimmo Kedonpää on Taloussanomissa todennut, että kiky ei ole mitään verrattuna siihen, mitä hyvällä johtamisella ja sopivilla olosuhteilla voidaan saada aikaiseksi. Tästä on helppo olla samaa mieltä.

Useimmissa Pron työehtosopimuksissa on sovittu niin sanotusta optiovuodesta. Tämä tarkoittaa, että sopimukset ovat irtisanottavissa, jollei vuoden 2019 aikana päästä sopimukseen vuoden 2020 palkankorotuksista. Mikäli emme saavuta liittojen välillä yksimielisyyttä neuvotteluissa, irtisanomme työehtosopimukset.

Siinä tilanteessa neuvottelemme työehtosopimuksista kokonaisuudessaan uusiksi. Neuvottelukierroksen aloittavat teknologiateollisuus, metsäteollisuus ja kemianala. Näillä aloilla neuvotteluihin valmistautuminen alkaa jo kevään 2019 aikana. Pron tavoitteena neuvotteluissa tulee epäilemättä olemaan ostovoimaa lisäävien palkankorotusten lisäksi kiky-tunneista luopuminen.

Teollisuusliitto on viidellä sopimusalallaan jo irtisanonut kilpailukykysopimuksen päättymään vuoden 2019 loppuun. Irtisanominen oli mahdollista, koska kyseisissä työehtosopimuksissa työajan pidennyksestä on sovittu erillisellä pöytäkirjalla, joka on irtisanomisen varainen.

Muilla Teollisuusliiton aloilla – esimerkiksi kemiassa – työajan 24 tunnin pidennys on sovittu suoraan työehtosopimuksissa. Niiden sopimusalojen osalta Teollisuusliitto tavoittelee työajan pidennyksen poistamista seuraavissa työehtosopimusneuvotteluissa vuonna 2019 – kuten Prokin.

Yhdessä olemme enemmän. Kiky-tunneista eroon pääseminen vaatii meidän kaikkien palkansaajien yhteistä rintamaa. Prohon järjestäytymällä olet mukana rintamassa. Äänestämällä olet vaikuttamassa tulevan hallituksen kokoonpanosta ja politiikasta.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron kemianalan sopimusalavastaava.