Kiva päivä töissä – olipa rakkaasi kuka tahansa

Sateenkaari-ihmisiä menossa työpaikalle
Tunteeko jokainen työntekijä olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi työpaikalla?

Kiva päivä töissä – olipa rakkaasi kuka tahansa

Julkaistu 07.09.2020 klo 06:00
Tunteeko jokainen työntekijä olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi työpaikalla?

Pro Uutiset

Turvalliseen työpaikkaan on kaikkien kiva mennä. Yhdenvertaisessa ja tasa-arvoisessa työyhteisössä huomioidaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet. Myös lakiin on kirjattu, ettei ketään saa syrjiä.

Jokaisella työpaikalla työnantajan velvollisuus on edistää kaikkien työntekijöiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Velvollisuus koskee kaikkia työnantajia, vähintään 30 hengen työpaikoilla toimenpiteet pitää kirjata tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan.

– Työpaikkojen tulee olla turvallisia kaikille, ei vain heteroille tai cis-ihmisille. Yhdenvertaisuutta tulee edistää jo etukäteen, emme voi ajatella, että eihän meillä ole ketään homoa tai transihmistä, Ammattiliitto Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta sanoo.

Uskallatko kulkea rakkaasi kanssa käsi kädessä?

[video:www.youtube.com/watch?v=E92X3fNukBg width:460 height:284]

Jos olet kokenut työpaikalla syrjintää, kannattaa keskustella esihenkilön kanssa ja pyytää selvitystä asiaan. Jos kyse on häirinnästä, pyydä työnantajaa puuttumaan tilanteeseen. Työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies ovat tukenasi. Mikäli asia ei ratkea, voit ottaa yhteyttä liittoon, aluehallintovirastoon, tasa-arvovaltuutettuun tai yhdenvertaisuusvaltuutettuun asian selvittämiseksi.

– Luottamushenkilöt ovat työpaikalla avainasemassa, he seuraavat työpaikan tilannetta, tukevat työntekijöitä ja puuttuvat ongelmiin, Lehtoranta korostaa.

Pro on julkaissut videon ”Miten edistää sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuutta työpaikalla?”. Videon avulla luottamushenkilöiden, esihenkilöiden, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmien sekä työsuojelutoimikuntien sekä Pron yhdistysten on helppo lähteä keskustelemaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä työpaikalla.

Suomessa joka kolmatta on häiritty suuntautumisesta

Euroopan perusoikeusviraston kyselyn mukaan yhä useammat lesbot, homot, biseksuaalit, transihmiset ja intersukupuoliset (LHBTI) henkilöt ovat avoimempia suuntautumisestaan myös Suomessa.

Silti pelon, väkivallan ja syrjinnän kokemukset ovat edelleen yleisiä: 32 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi joutuneensa häirinnän kohteeksi kyselyä edeltäneen vuoden aikana.

Jopa 39 prosenttia vastaajista kertoi välttävänsä kulkemasta käsi kädessä samaa sukupuolta olevan kumppaninsa kanssa. Työpaikalla syrjintää kertoi kokeneensa 14 prosenttia vastaajista.

Helsinki Pride -viikkoa vietetään 7.–13. syyskuuta.

Lisätietoa