Hyppää pääsisältöön

Luottamusmies parin viikon kokemuksella yt-neuvotteluihin

Tuore luottamusmies, Virian Vaasan yksikön valvomossa työskentelevä Mimosa Kjellman, hyppäsi kylmiltään suoraan yt-neuvotteluihin.

Luottamusmies parin viikon kokemuksella yt-neuvotteluihin

Julkaistu 31.03.2017 klo 15:55
ProStoori
Kirjoittanut
Päivi Brink

Entinen valvomon luottamusmies vaihtoi työpaikkaa marraskuussa 2016, ja Kjellman valittiin vaaleilla hänen tilalleen.

– Ehdin olla pari viikkoa luottamusmiehenä ennen kuin yt-neuvottelut alkoivat joulukuussa. En ehtinyt käydä luottamusmieskoulutustakaan ennen neuvotteluja, vaan jouduin kylmiltäni aika vaikeaan paikkaan, Kjellman sanoo.

Vuodenvaihteessa käytyjen Virian yt-neuvottelujen taustalla olivat mittavat yritysjärjestelyt. Teleliiketoimintayhtiön nimi oli ennen Anvia, mutta Elisa osti liiketoiminnasta suuren osan. Jäljellejääneen osan nimi muutettiin tammikuussa 2017 Viria Oyj:ksi. Konsernissa on noin 400 työntekijää.

– Valvomo, missä olen töissä, tuottaa teleoperaattoreille valvontapalveluja sekä help desk ja call center -palveluja. Olen valvomokoordinaattori, ja työssäni suunnittelen muun muassa työvuoroja ja koulutuksia, Mimosa Kjellman kertoo.

Alun perin hän kiinnostui luottamusmiehen tehtävistä, koska pitää henkilöstöasioista ja työyhteisön asioihin vaikuttamisesta.

­ – Luottamusmiehenä pääsee ajamaan työntekijöiden asioita yhdessä työnantajan kanssa. Maaliskuussa 2017 kävin luottamusmieskoulutuksen. Se oli todella hyödyllinen, Kjellman jatkaa.

Yhteistyötä liiton ja luottisten kesken

Neuvottelut käytiin yhteistyössä toisten luottamusmiesten ja Pron Seinäjoen aluetoimiston ICT- ja viestintäsektorin sopimusala-asiamiehen, Riku Vesapuiston kanssa.

– Onneksi meitä oli neljä luottamusmiestä, ja opin paljon kokeneemmilta ihmisiltä prosessin aikana.

Opin paljon kokeneemmilta ihmisiltä.

Pääluottamusmies Ari Läspä toimi puheenjohtajana. Kjellmanin vastuulla oli erityisesti tiedottaminen, eli hän piti henkilökunnan ajan tasalla neuvottelujen kulusta.

– Rikusta oli todella paljon apua, sillä hän tietää kaiken yt-neuvotteluista ja työehtosopimuksista ja on nopeasti tavoitettavissa, Kjellman kertoo.

Irtisanomiset olivat vaikeinta

Neuvottelut päättyivät tammikuun lopussa, ja 10 työntekijää irtisanottiin.

– Alun perin arvio vähennystarpeesta oli 25 henkilötyövuotta, joten siihen nähden irtisanottavien määrä väheni. Kynnyskysymykseksi neuvottelujen loppuvaiheessa nousi työntekijöiden velvollisuus tehdä työtä irtisanomisajalla. Me luottamusmiehet hävisimme sen kiistan, eli osa heistä jäi töihin 1–6 kuukauden irtisanomisajaksi. Irtisanottujen työntekijöiden työmotivaatio voisi ymmärrettävästi olla parempi. Kaiken kaikkiaan neuvotteluissa oli kuitenkin ihan hyvä ilmapiiri, ja meitä kuunneltiin, Kjellman toteaa.

Vaikeinta tuoreelle luottamusmiehelle olikin irtisanomisprosessiin osallistuminen.

– Luottamusmiehenä olin mukana irtisanomistilanteissa, ja se oli raskasta.

Tiedon jakamista ja panttaamista

Irtisanotut toimivat pääosassa ICT- sekä viestintä- ja markkinointitehtävissä.

– Työtilanne näillä aloilla on Vaasan seudulla aika hyvä, ja me luottamusmiehet pyrimmekin kertomaan irtisanotuille heille sopivista vapaana olevista työpaikoista. Jaamme myös tietoa liiton tuesta työttömille.

Jatkavat työntekijät ovat tietenkin surullisia siitä, että toisten pitää lähteä. Esimiehillekin yt:t olivat kova paikka. Tilanne on kuitenkin jo ehtinyt rauhoittua ensijärkytyksen jälkeen.

Kjellman toivoo, ettei yt-neuvotteluja tule lähivuosina omalle kohdalle, mutta ainakin hän on valmiimpi, jos niin käy.

– Yt-neuvottelujen lopputulos on aina arvaamaton. Tällä kertaa irtisanottavien määrää voitiin arvioon nähden vähentää reilusti, mutta toisinkin olisi voinut käydä.

Hankalaksi Kjellman koki myös sen, kun sai tietää työyhteisöä koskevia asioita ennen muita, eikä saanut jakaa tietoa heti.

– Olen nyt oppinut, miten prosessi toimii, ja mitkä ovat oikeat toimintatavat.

Opin myös luottamaan itseeni ja uskomaan, että osaamiseni riittää, Kjellman pohtii.

Oikeudenmukainen ja luotettava

Mimosa Kjellman viihtyy työssään, mutta haaveilee myös jatko-opinnoista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa.

Kjellman valmistui Vaasan ammattikorkeakoulusta IT-tradenomiksi ja tuli Virialle ensin kesätöihin vuonna 2012.

– Olin kolme kuukautta kesätöissä ja seuraavana keväänä sain töitä Virialta. Ennen tätä työtä olin muun muassa Citymarketin kassalla ja hotellin vastaanotossa Ahvenanmaalla. Virialla viihdyn tosi hyvin.

28-vuotias Kjellman on tyytyväinen tehtäviinsä valvomokoordinaattorina.

– Parasta on tiimimme hyvä yhteishenki. Työtehtävät ovat myös vaihtelevia, ja pääsen käyttämään koulutustani monipuolisesti. Haasteita tuovat yritysjärjestelyn mukanaan tuomat jatkuvat muutokset. Nyt on kuitenkin aika keskittyä tulevaisuuteen ja saada Viria uuteen nousuun, Kjellman toteaa.

Itsensä kehittäminen kiinnostaa häntä.

– Harkitsen kaupallisen alan opintoja ja haaveeni on olla joskus kauppatieteen maisteri. Teknisen ja kaupallisen osaamisen yhdistäminen on minun juttuni.

Kjellman kuvaa itseään rauhalliseksi ja oikeudenmukaiseksi ihmiseksi.

– Luottamusmieheksi sopivat monenlaiset ihmiset. Ilman työntekijöiden luottamusta siitä hommasta ei kuitenkaan selviä. Olen aika hiljainen, mutta puhun, kun minulla on sanottavaa. Uskallan nostaa rohkeasti vaikeatkin asiat keskusteluun. Olisi hyvä, jos luottamusmies ei ottaisi toisten murheita kotiin murehdittavaksi, mutta olen kyllä sortunut siihen.

Hän viettää vapaa-aikansa miehensä ja kahden pienen lapsensa kanssa.

– Puuhaamme yhdessä ja ompelen mielelläni lapsille vaatteita, kun minulla on aikaa, Kjellman kertoo.