Osaamisen johtaminen = ykkösjuttu!

Kuva: Shutterstock
Teknologiateollisuus ja Ammattiliitto Pro ovat yhteisessä työryhmässä toteuttaneet osaamisen johtaminen -työkalun. Henkilöstön osaamiseen panostaminen mahdollistaa tuottavuuden kasvun ja uusien liiketoimintojen kehittymisen, lisää henkilöstön hyvinvointia ja motivaatiota sekä edesauttaa yrityksen kykyä uudistua.

Osaamisen johtaminen = ykkösjuttu!

Julkaistu 04.06.2020 klo 07:58

Pro Uutiset

Osaamisen johtaminen on yrityksen kilpailukyvyn varmistamista ja asiakaslupauksen täyttämistä tänään ja tulevaisuudessa. Tämän päästään vain pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä.

Työkalussa prosessi on jaettu viiteen vaiheeseen, jotka seuraavat toisiaan.  Osaamisen johtamisen prosessissa lähtökohtana on tulevaisuuden tavoitteet, haasteet ja tarpeet (1). Ensin luodaan osaamispuu (2), ja määritellään osaamistarpeet yksilöittäin (3). Sen jälkeen arvioidaan henkilökohtaiset osaamistarpeet ja laaditaan kehittymissuunnitelma (4). Lopuksi laaditaan yrityksen osaamisen kehittämissuunnitelma pohjautuen henkilökohtaisiin suunnitelmiin (5).

Apuvälineitä muokattavaksi erilaisiin tarpeisiin

Osaamisen johtamisen malli on laadittu pk-yritysten osaamisen johtamisen ja kehittämisen tueksi. Malli sisältää valmiit lomakkeet sekä esimerkit ja ohjeet niiden täyttämiseksi. Lomakkeet ovat vapaasti hyödynnettävissä ja muokattavissa yrityksen erilaisten tarpeiden mukaan.

- Jokaisessa vaiheessa on askeleita, joilla asiaa voidaan palastella pienemmiksi kokonaisuuksiksi ja joiden mukaan asiassa voidaan edetä vaiheittain. Esimerkit ja erilaiset tehtävät rytmittävät työskentelyä, sopimusalavastaava Petteri Halvari toteaa.

Työkalun ensimmäinen versio on julkaistu toukokuun alussa ja pilotti ensimmäisten yritysten kanssa on käynnissä.

Työkalu on rakennettu työehtosopimuksessa sovitussa työryhmässä. Nyt voimassa olevassa teknologiateollisuuden sopimuksessa on sovittu työryhmän työskentelyn jatkamisesta ja työkalun kehittämisestä. Myös suunnittelu- ja konsulttialan sopimuksessa on kirjaus työryhmästä osaamisen kehittämiseen.

- Teknologiateollisuuden työmarkkinatoimijat ovat yhdessä suositelleet jäsenilleen erilaisiin koulutusmahdollisuuksiin tarttumista. Kriisin keskelläkin on katsottava eteenpäin. Liitot pitävät osaamisen kehittämistä erittäin tärkeänä, sillä se auttaa niin yrityksiä kuin työntekijöitäkin ponnisteltaessa uuteen kasvuun,  sopimusalavastaava Katarina Stoor toteaa.

Osaamisen johtaminen -työkalu

Osaamisen johtaminen on ykkösjuttu -video