Paikallisen sopimisen tiennäyttäjä

Pirkko Takkinen
Laborantti Pirkko Takkinen kiittelee työnantajaansa Nestettä paikallisen sopimisen laajasta käytöstä. Vapaa-ajalla Pron hallituksen jäsen paukuttaa kangaspuita ja pyörähtelee tanssilattialla.

Paikallisen sopimisen tiennäyttäjä

Julkaistu 23.03.2022 klo 09:00
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Ammattiliitto Pro neuvotteli alkuvuodesta kemian- ja kulutustavara-alojen lähialoille yhteensä viisi työehtosopimusta. Ne koskevat lähes 11 000 kemian, kenkä-, nahka- ja kultaseppäteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan, kumiteollisuuden, lasikeraamisen teollisuuden sekä Fiskarsin Finlandin toimihenkilöä.

– Oli yllättävää, että neuvotteluihin meni niinkin pitkään, 2,5 kuukautta. Meillä oli tosi hyvä henki ja teksteihin tuli paljon pieniä muutoksia, helpotuksia ja lisäyksiä, jotka näkyvät työpaikan arjessa, kemianalan neuvottelukunnan puheenjohtaja Pirkko Takkinen sanoo.

Esimerkiksi hän nostaa mahdollisuuden vaihtaa aattokorvaus vastaavan suuruiseksi vapaaksi paikallisesti sopimalla. Lisäksi talon sisällä toimihenkilötehtävästä toiseen, erilaiseen toimihenkilötehtävään siirrettävän henkilön työnopastamisesta tulee jatkossa maksaa.

Takkinen pitää paikallisen sopimisen edistämistä neuvottelukierroksen tärkeimpänä asiana.

– Siihen tuli erilaisia päänavauksia, luottamusmies esimerkiksi saa käsitellä jäsenten kanssa paikallisia palkkaratkaisuja työajalla. Ja jos työpaikalla on haastavia neuvottelutilanteita, mukaan voi kutsua liittojen edustajat.

Takkinen työskentelee Nesteellä, missä on sovittu paljon paikallisesti varsinkin työaikoihin liittyvistä asioista. Paikallisesti on sovittu niin päivystyksestä, varallaolosta, olosuhdelisistä kuin työhön opastamisesta.

– Nesteellä on oma iso tehdaspalokunta, jonka henkilöstölle on omat paikalliset sopimukset. Lisäksi neljän vuoden välein on huoltoseisokki, jota varten pyritään saamaan hyvät seisokkisopimukset, Takkinen kertoo.

Alan kehitys muuttaa ja lisää töitä

Takkinen työskentelee laboranttina Nesteen keskuslaboratorion laadunvalvonnassa. Tehtäviin kuuluu dieselin ja toisinaan myös perusöljyn analysointi. Öljynjalostamolla valmistetaan komponentteja, joista sekoitetaan erilaisia öljytuotteita. Tuotteet analysoidaan keskuslaboratoriossa asiakkaiden vaatimiin tuotespec-arvoihin.  Analyysien tuloksia odotetaan usein kuumeisesti Porvoon Kilpilahden satamassa. Siellä odottavan laivan lastaus alkaa vasta laboratorion näytettyä vihreää valoa.

Taannoin Neste luokiteltiin maailman 24. vastuullisimmaksi suuryritykseksi ja toimialansa vastuullisimmaksi listauksessa, jossa arvioitiin lähes 7 000 yritystä ja 160 kemian alan yhtiötä.

– Nesteellä on tavoite, että Porvoon jalostamosta tulee Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Hiilineutraali tuotanto aiotaan saavuttaa 2035 mennessä, Takkinen kertoo.

Työntekijöille öljy-yhtiön kehittyminen ja muuttuminen on ylpeyden aihe, mutta se merkitsee myös uusia tehtäviä ja lisää työtä.

– Kiire ja muutos näkyy meillä vähän turhan rankasti. Meillä on selkeästi liian vähän henkilöitä tekemässä töitä. Lisäksi Naantalin jalostamon lopettaminen vuonna 2021 heijastuu yhä työntekoon, luottamusmiehenä toimiva Takkinen sanoo.

Tietoa ja uusia ystäviä

Takkinen on ollut Innovaatio-yksikön luottamusmies vuodesta 2009 lähtien. Hän kertoo olleensa jo pienestä asti heikomman puolella.

– Jäsenet ottavat yhteyttä viikoittain, ja haluan antaa heille heti jonkun vastauksen. Jos en itse tiedä sitä, käytän kaikki kanavat vastauksen löytämiseen. Saan siitä motivaation ja hyvän mielen itselleni.

Yli kymmenen vuoden kokemuksen ansiosta Takkisella on hyvät välit työnantajan edustajiin, joille hän välittää säännöllisesti jäsenistöltä tulevaa palautetta. Vaikeistakin asioista keskustellaan hyvässä hengessä.

Takkisen mielestä liiton jäsenyydessä on ennen kaikkea kyse edunvalvonnasta. Liiton jäsen saa ongelmatilanteissa tukea ja tietoa. Lisäksi liitosta saa alakohtaista viestintää ja ajankohtaista tietoa esimerkiksi tes-neuvottelujen edistymisestä.

– Kannustan kaikkia osallistumaan liiton tai oman yhdistyksen järjestämiin tilaisuuksiin. Sitä kautta saa tärkeää tietoa työelämän asioista ja vastinetta jäsenmaksulle. Lisäksi voi tutustua uusiin ihmisiin. Itse löysin ay-toiminnan kautta puolisonkin, Takkinen kertoo.

Haaveissa Lapin kesä

Takkisen vapaa-aika kuluu musiikin, kävelylenkkien ja käsitöiden parissa. Nesteen oman Kilpilahden kankurit -kerhon lisäksi Takkinen harrastaa muun muassa ristipisto- ja kanavatöitä.

– Lisäksi minulla on seitsemän lastenlasta, joiden kanssa puuhatessa muut asiat unohtuvat.

Puolison kanssa tärkeä yhteinen harrastus on musiikkiesityksissä käyminen ja tanssiminen. Takkiselle ovat tullee tutuiksi niin laivojen kuin rokkiklubien tanssilattiat.

– Voimabiisini on Vesa-Matti Loirin Lapin kesä. Olen kuunnellut sitä nuoruudesta asti, ja siinä tuntee ja aistii tärkeitä asioita. Lapin luonnon, vähän haikeutta ja ennen kaikkea toivoa. Että kohta se taas tulee, uusi kevät, jolloin linnut palaavat takaisin.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.