Paperiteollisuuden lakko alkaa keskiviikkona UPM:n tehtailla ja hallinnossa

Pääluottamusmies Ari Tynys herää Kymin-tehtaiden lakkovahdiksi ennen auringonnousua.

Paperiteollisuuden lakko alkaa keskiviikkona UPM:n tehtailla ja hallinnossa

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti: Pro Uutiset/Jaana Pohja

Noin tuhat UPM-Kymmenen tehtaissa ja pääkonttorissa Helsingissä työskentelevää toimihenkilöä aloittaa keskiviikkona aamukuudelta kaksi viikkoa kestävän lakon.

Koko paperiteollisuutta koskevaan, mutta ainakin toistaiseksi UPM-Kymmeneen rajattuun lakkoon päädyttiin, kun Ammattiliitto Pron ja työnantajia edustavan Metsäteollisuuden kiista toimihenkilöiden palkkausjärjestelmästä ja palkoista jäi vaille sovintoesitystä maanantaina illalla.

Valtakunnansovittelija Esa Lonka ei ole määrännyt sovittelulle uutta ajankohtaa.

Nopeiden vaikutusten lakko?

Metsäyhtiö UPM arvioi tiistaina, että lakko vaikuttaa sen tuotantolaitosten toimintoihin mahdollisesti jo parissa päivässä niin, että paperikoneita on ryhdyttävä ajamaan alas.

Lakko koskee myös UPM-Kymmenen omistamaa Kotkan satamassa toimivaa ulkomaan rahtia käsittelevää Seaways-yhtiötä. Kun työt siellä seisahtuvat, eivät yhtiön tuotteet kulje ulos Suomesta.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoi tiedostustilaisuudessa Helsingissä tiistaina, että tarvittaessa lakolle saadaan tukea liiton muilta toimialoilta.

SAK:lainen Paperiliitto ja akavalainen Ylempien toimihenkilöiden YTN ovat jo ilmoittaneet, että niiden edustamien liittojen paperitehtaissa toimihenkilötehtävissä työskentelevät jäsenet osallistuvat myös lakkoon.

Lakkovahdiksi kukonlaulun aikaan

Yksi keskiviikkona lakkoaamuun heräävistä on pääluottamusmies Ari Tynys UPM:n Kymin-tehtailta. Hän tietää, mitä Kouvolan tuntumassa tapahtuu huomenna hyvän aikaa ennen auringon nousua.

– Kello soi puoli viideltä, ja ensimmäinen vuoro lakkovahtina alkaa kuuden maissa.

Kokenut edunvalvontakonkari evästää omiaan ”pitämään linjan tiukkana ja pään pystyssä”.

– Lakko on aina viimeinen keino, mutta väki jää nyt kotiin tavoitteenaan saada palkkausjärjestelmä vihdoin kuntoon. Pelin henki on selvä ja kaikki tietävät, mistä tässä on kyse, Tynys listaa.

Paperiliitolle palkkausjärjestelmän lamavuosina

Toimihenkilöt haluavat työehtosopimukseensa määräyksen työn vaativuuden ja henkilökohtaisen osaamisen huomioivasta palkkausjärjestelmästä.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne muistuttaa, että SAK:lainen Paperiliitto ja sen jäsenet saivat palkkausjärjestelmäuudistuksensa jo pari vuotta sitten.

– Viiden vuoden ajan kolmissa eri neuvotteluissa olemme yrittäneet saada toimihenkilöille vastaavaa järjestelmää.

– Jos työntekijöitä on kymmeniätuhansia, mutta toimihenkilöitä muutama tuhat, kyse ei voi olla vain palkkausjärjestelmän mukanaan tuomista kustannusvaikutuksista, Rinne huomauttaa.

Metsäteollisuus on Rinteen mukaan jo useammalla neuvottelukierroksella lupaillut palkkausjärjestelmän ottamista käyttöön.

Pro korostaa, että toimivan ja alalla kaikille yhteisen palkkausjärjestelmän avulla päästään käsiksi muun muassa naisten palkkojen jälkeenjääneisyyteen ja voidaan korjata toimihenkilöiden palkkoja suhteessa muihin paperiteollisuuden henkilöstöryhmiin.

Sekalinjalla ylös palkkakuopasta

Pro ja Metsäteollisuus kiistelevät myös palkankorotusten mallista.

Toimihenkilöt ajavat niin sanottua sekalinjaa, jolloin korotukset määritellään vähemmän tienaaville euroissa ja paremmin ansaitseville prosentteina.

Rinne painottaa, että sekalinja tarkoittaa pienempien palkkojen nopeampaa suhteellista nousua: – Paperiteollisuudessa tällä on suuri naisten ja miesten palkkatasa-arvoa lisäävä vaikutus.

Neuvottelufaktat

• Neuvottelut paperiteollisuuden toimihenkilöiden palkoista ja palkkausjärjestelmästä alkoivat 17. maaliskuuta.

• Pro esitti tuolloin toiveen 80 euron tai vähintään 3,5 prosentin yleiskorotuksesta.

• Maanantaina 4. huhtikuuta kariutuneessa sovittelussa Pro oli valmis hyväksymään 48 euron tai vähintään 1,5 prosentin yleiskorotuksen ja prosentin suuruisen yrityksissä jaettavan erän.

• Pro esitti, että 40 prosenttia yrityskohtaisesta erästä suunnataan henkilökohtaisiin palkkoihin. Jos ratkaisusta ei synny paikallisesti sopua, erä jaetaan tasan.

• Metsäteollisuus puolestaan esitti, että työnantaja päättää yksin paikallisen erän jakamisesta.

Tiistaina Imatralle

Ammattiliitto Pron paperiteollisuuden sopimuskiertue matkaa tiistaina Imatralle.

Tapaamiseen osallistuu toimihenkilöitä Stora Enson, M-realin ja UPM-Kymmenen tehtailta.

Tiistain jälkeen kolmestatoista kiertuepaikkakunnasta jäljellä ovat Kouvola, Kotka, Jämsä ja Äänekoski.

Lisätietoja kiertueesta saat lähimmästä Pron aluekeskuksesta. Tarkempia tietoja lakosta Pron jäsenet saavat luottamusmieheltä, aluekeskuksesta tai liiton suljetuilta jäsensivuilta.